(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Visvrije Omega-3 capsules, waarom?

Aarde, Brein, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen

De enige reden waarom vissen omega 3 (EPA/DHA) bevatten, is omdat ze algen eten die hier rijk aan zijn. Dus als wij algenoliecapsules gebruiken in plaats van visolie, dan is dat toch een veel beter idee?

Meer (w)eten

Voedingssupplementen, wenselijk of weggegooid geld?

Aarde, Brein, Ontstekingen, Spijsvertering

“Wat? Gebruik jij supplementen? Maar jij gaat toch uit van de kracht van voeding?” Dit soort reacties hoor ik vaak wanneer ik iets uitleg over supplementen.

Meer (w)eten

Fyto-oestrogenen, natuurlijke regulatoren van de oestrogeenbalans

Aarde, Celbescherming, Darmen, Hormonen

Fyto-oestrogenen, ofwel plantaardige oestrogenen, komen in zeker 300 plantaardige voedingsmiddelen voor. Ze dragen bij aan een evenwichtige hormoonbalans bij zowel man als vrouw.

Meer (w)eten

De zin of onzin van biologisch

Aarde, Celbescherming

Of biologisch nu wel of niet gezonder is, blijft een welles-nietes discussie. Waar het ene onderzoek aangeeft dat er veel meer vitamines, mineralen en sporenelementen in biologisch voedsel zitten, zegt het andere onderzoek dat het niets uitmaakt.

Meer (w)eten

Granen: verguisd en bejubeld

Bloedsuikerspiegel, Brein, Darmen, Ontstekingen

De publieke opinie over de gezondheid van bepaalde voedingsmiddelen verandert regelmatig. Wat eerst bejubeld wordt, wordt soms later verguisd en andersom. Zo ook met granen.

Meer (w)eten

Voedingsadviezen bij griep

Celbescherming, Darmen

Uitzieken en echt je bed inkruipen zonder de griep te onderdrukken met paracetamol of iets dergelijks blijft natuurlijk de perfecte manier. Je lichaam verhoogt immers de temperatuur om van het virus af te komen.

Meer (w)eten

Medicijnen en hun interactie met voedingsmiddelen

Aarde, Celbescherming

We worden gelukkig steeds ouder, maar helaas niet altijd zonder gebreken. Sterker nog, de leeftijd waarop we onze eerste chronische klacht ontwikkelen, wordt steeds lager.

Meer (w)eten

Honing, het gezonde zoet?

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Darmen

Onbewerkte of niet verhitte honing bevat ongelooflijk veel enzymen, antioxidanten, vitamines, mineralen en sporenelementen. Het wordt gezien als het meest ‘energiedichte’ voedsel.

Meer (w)eten

De mediterrane keuken

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hart en vaten, Ontstekingen

Het mediterrane voedingspatroon hoef je jezelf niet te onthouden omdat het niet lekker of te bewerkelijk zou zijn. Mijns inziens is het een eetpatroon dat je smaakpapillen elke maaltijd weer streelt en erg eenvoudig op tafel te zetten is.

Meer (w)eten

Schildklier, voedingadvies & leefstijl bij een te lage activiteit

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Darmen, Hormonen, Ontstekingen, Spijsvertering

Een klein orgaan met grote gevolgen als het niet goed functioneert. Het regelt echt van alles: het zorgt voor een optimale temperatuur, de energie aanmaak op cel-niveau, de pompkracht van ons hart, de werking van ons zenuwstelsel, onze warmteproductie, de ontwikkeling en hersenwerking, de snelheid van ons metabolisme (stofwisseling), de groeisnelheid bij kinderen etc.

Meer (w)eten

Gezond eten: hoe kun je starten? (videoblog)

Bloedsuikerspiegel, Darmen

Wil je beginnen met gezond eten? In dit filmpje vertelt Rineke Dijkinga waar je mee zou kunnen beginnen.

Meer (w)eten

Brandnetels, hoe kun je ze verwerken in soep? (videoblog)

Aarde

Hoe kun je brandnetels in je soep verwerken? En waarom is dit gezond? Rineke Dijkinga legt het uit in dit filmpje.

Meer (w)eten

Brood, de ultieme jodium bron?

Aarde, Bloedsuikerspiegel

Mijn motto ‘word weer baas in eigen pan’ heb ik deze week even omgedoopt tot ‘baas in eigen broodtrommel’. We zijn weer aardig opgeschrikt door alle alarmerende berichten over het gebrek aan brood in onze broodtrommels.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.