(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Alvleesklier, 12 praktische tips om deze te ondersteunen

Bloedsuikerspiegel, Spijsvertering

Hoe klein ie ook is, wat regelt onze alvleesklier (pancreas) veel als het om onze vitaliteit, hormonale gezondheid en spijsvertering gaat.

Meer (w)eten

Gezond vet, vet gezond

Celbescherming, Hart en vaten

Gezond vet is echt onmisbaar voor je gezondheid en algehele vitaliteit. Gelukkig is het eten van gezond vet heel gemakkelijk in te lassen in je voedingspatroon.

Meer (w)eten

Boterzuur uit vezels

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen, Spijsvertering

Eet veel meer vezels zodat je darmbacteriën meer boterzuur maken. Het zou eigenlijk het standaard advies moeten zijn voor iedereen die gezond oud wil worden. Het lijkt een van de geheimen te zijn van de gezonde 100 jarigen in de zogenaamde Blauwe Zones (11). Ook voor mensen die klachten hebben of preventief met voeding en leefstijl aan de slag willen, is kennis over boterzuur belangrijk. De ene vezel is echter de andere niet. Uit de ene vezel maak je meer boterzuur aan dan uit de andere. Bovendien zijn er naast boterzuur nog veel meer gezondheidsbevorderende stoffen die uit vezels aangemaakt moeten worden. Hier focussen we even op boterzuur. Laat ons eerst kijken: wat is boterzuur eigenlijk? Wat doet het dan voor onze gezondheid? En vooral: hoe kunnen we zorgen dat we dagelijks die vezels eten die onze darmbacteriën nodig hebben voor de aanmaak ervan.

Meer (w)eten

Transvetten en industriële vetten

Bloedsuikerspiegel, Brein, Hormonen, Ontstekingen

Ik ben ervan overtuigd dat het vermijden van transvetten en industrieel bewerkte vetten een belangrijke stap is als je graag fit, gezond, vrolijk en met een gezond gewicht door het leven wilt gaan. Daarom neem ik in dit artikel transvetten onder de loep.

Meer (w)eten

Voedingstips bij blaasontsteking

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hormonen, Ontstekingen

Blaasontsteking is voor veel vrouwen een vervelend, regelmatig terugkerend probleem. Een andere oplossing dan antibiotica is er in veel gevallen niet. Heb je meerdere kuren antibiotica nodig, dan wordt helaas ook je weerstand tegen volgende infecties verlaagd. Hieronder een aantal voedingstips waar je mee aan de slag kunt gaan om de frequentie en de ernst van terugkerende infecties te beperken.

Meer (w)eten
Afbeelding niet beschikbaar

Hormonen checklist

Zelftest om de disbalans in een aantal hormonen, neurotransmitters en/of prostaglandines in kaart te brengen. Deze test is afkomstig uit het boek Alles draait om je hormonen.

Meer (w)eten

Smaakwaters

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten

"Wat is de kortste klap voor mensen om meer energie en/of een gezonder gewicht te krijgen?" vroeg een journalist me laatst. "Het laten staan van frisdranken en sapjes. Dat is echt voor veel mensen en zeker kinderen stap één", is mijn oprechte overtuiging.

Meer (w)eten

Zuur-basebalans

Darmen, Spijsvertering

‘Base is leven, zuur is dood’, aldus een Duits tijdschrift in 2014. Ook al slaat bij veel mensen de zuur-basebalans door naar te zuur, toch is dit wel erg kort door de bocht. Zuren in je voeding zijn net zo belangrijk voor je gezondheid als basen. Het gaat om de balans. Beide heb je nodig om alle lichaamsprocessen uit te kunnen voeren. Het zuur/base evenwicht is een belangrijke voorwaarde om fit en vitaal door het leven gaan.

Meer (w)eten

Chlorofyl

Aarde, Darmen, Hormonen

Als er één stof is waarover veel geschreven wordt, online en in boeken, dan is het wel chlorofyl. Er zit vast niemand op te wachten dat ik dat nog eens dunnetjes over doe. Toch wil ik graag een aantal positieve eigenschappen van chlorofyl in het zonnetje zetten...

Meer (w)eten

Fermenteren, gewoon weer leren

Aarde, Darmen, Spijsvertering

Fermentatie is zo oud als de mensheid. Er zijn talloze volkeren met hun eigen specifiek fermentatie producten, van gefermenteerde thee, bonen, bier, wijn, kikkererwten of vissaus. Aan fermentatie worden veel gezonde eigenschappen toegedicht.

Meer (w)eten

Kefir, wat is het en hoe kun je het maken?

Brein, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

Kefir wordt ook wel de ‘champagne onder de melk’ genoemd, of de ‘drank van de 100-jarigen’. Kefir is een zogenoemd probioticum, een voedingsmiddel dat kant-en-klare goedaardige bacteriën en andere micro-organismen bevat.

Meer (w)eten

Fructose intolerantie

Bloedsuikerspiegel, Hart en vaten, Hormonen

Soms is een spastische darm, jicht, depressie, slaapprobleem een fructose probleem.

Meer (w)eten
Afbeelding niet beschikbaar

De ingewikkelde omzetting van Omega 3 vetzuren naar EPA en DHA

Omega 6 (in bijvoorbeeld zonnebloemolie) en omega 3 (in bijvoorbeeld lijnzaadolie) moeten, om ze te kunnen benutten, via allerlei stapjes worden omgezet in de prostaglandines die ons gezond moeten houden.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.