Voedingstips bij blaasontsteking

Blaasontsteking is vooral voor veel vrouwen een vervelend, regelmatig terugkerend probleem. Veelal wordt antibiotica voorgeschreven die helaas ook de weerstand tegen een volgende infectie vermindert.

Cranberry's

Een aantal tips waar je mee aan de slag kunt gaan om de frequentie en de ernst van de aanvallen te beperken

  • Gebruik minder verzurende voeding die ontstekingen in de hand werkt -dat geldt voor alle ontstekingen- zoals koffie, zwarte thee, vlees, vleeswaren, soja, suiker, granen, frisdranken en kaas. Zo'n 75-80% van je voeding bestaat idealiter uit basen: groente, fruit, water, wat zure zuivel, kruidenthee etc. Zie ook het uitgebreide overzicht op blz. 295 van ‘Weten van (h)eerlijk eten’ deel 1.
  • Wees zeer matig in het gebruik van, of nog beter: schrap de volgende voedingsmiddelen, suikers/snelle koolhydraten als tarwe/bloem/frisdranken, die een flinke insuline-aanmaak vergen. Insuline is niet alleen een hormoon dat bloedsuikers ‘wegwerkt’ naar onze cellen, het zorgt voor buikvet en het is een sterk ontstekingsbevorderend hormoon. Advies: Eet dus laag glycemisch, zie tabel Glyemische Lading in mijn boek ‘Weten van (h)eerlijk eten 1’. En zie deze link: voeding-bij-ontstekingen. Niet voor niets hebben diabeten/pre-diabeten een hogere kans op blaasontsteking: los van het ontstekingsbevorderende effect van insuline zorgen suikers ook voor verlaging van de weerstand, ook in onze darm (zie verderop voor de connectie tussen darmen en blaasontsteking) Ook hardnekkige Candida infecties (die gedijt bij overmatige suikers) kunnen steeds terugkerende blaasontstekingen veroorzaken.
  • Drink regelmatig over de dag verdeeld wat citroensap met water of gebruik 3-4 keer per dag een vitamine C supplement. (bijvoorkeur 500 of 1000 mg in de ascorbinezuur vorm, dus niet de ontzuurde versie) Dit maakt het milieu in de blaas minder geschikt voor foute bacteriën. 
  • Door voldoende water/kruidenthee te drinken krijgen bacteriën minder kans om zich te vermenigvuldigen in de blaas. Zorg wel dat je je vocht verdeeld over de dag drinkt.
  • De overgang (voor, in en na de overgang) kan een belangrijke veroorzaker zijn van blaasontstekingen, veroorzaakt door de hormonale disbalans tussen oestrogeen en progesteron. Oestrogeen houdt de slijmvliezen in vagina en urinewegen intact en sterk zodat bacteriën er geen vat op kunnen krijgen. Bij een oestrogeen tekort worden deze slijmvliezen dunner en kunnen ze minder weerstand bieden tegen 'foute bacteriën.' Zie hierover uitgebreide informatie + recepten in mijn boek Alles draait om je Hormonen.
  • Heb je regelmatig blaasontsteking omdat je urineproductie te gering is overweeg dan eens vochtafdrijvende kruiden en of -groenten extra te verwerken in je voeding of in een kruidenthee. Goede vochtafdrijvers zijn paardenbloem, maisharen*, bleekselderij, jeneverbes, Javaanse nierthee, solidago/guldenroede, venkel, peterselie, brandnetel, berkenblad, munt en paardenstaart/equisetum. Let op dat je dit niet ongebreideld of in hoge mate doet, dat is te heftig voor je nieren. Als je er thee van maakt zorg dan altijd dat je meerdere kruiden erin verwerkt. Ook Buchu thee drinken is een goede manier om het milieu in je blaas te corrigeren (2). * Maisharen (maisstempels) hebben naast hun vochtafdrijvende werking ook een verzachtende invloed op geïrriteerde slijmvliezen. 
  • Preventief is ook ongezoete, biologische cranberrysap een goed idee. Er zijn ongelooflijk veel onderzoeken die de werking van cranberry bij blaasontsteking aantonen. Voor de optimale werking is het wel belangrijk om ongezoet cranberry sap te kopen; suikerhoudende drankjes werken ontstekingen juist weer in de hand. Zie bijvoorbeeld deze ongezoete cranberry sap. Drink er wel minimaal 300 ml per dag van. Een heel goed idee kan zijn om cranberry sap zonder suiker te laten fermenteren met waterkefir korrels. Zo heb je twee vliegen in een klap: in onderzoeken lijkt de combinatie cranberry + lactobacillen (in kefir) + vitamine C over goede preventieve kwaliteiten te beschikken bij terugkerende blaasontstekingen.(6) Zie hieronder bij kefir. Kefir korrels kun je eenvoudig zelf bestellen via internet, bijvoorbeeld bij de kefir company.
  • Vind je ongezoet cranberry sap echt niet lekker, dan kun je er een beetje (Manuka) honing door doen. Manuka honing lijkt goede kwaliteiten te hebben als het gaat om de bestrijding van resistente bacteriën. (4)(5)
  • Dagelijks een teen rauwe knoflook -niet meer dan 1- kan ook meehelpen om bacteriën als de E-Coli, de grootste veroorzaker van blaasontsteking, het leven zuur te maken. Bij blaasontstekingen t.g.v. de E-Coli bacterien is er vaak een tekort aan Bifodo bacteriën in de darm. Deze kun je natuurlijk via een probioticum aanvullen maar blijvend je vezelinname verhogen is een structuelere oplossing. Kies voor vezels als kokos, lijnzaad, peulvruchten, noten, zaden, groente, fruit, inuline, psyllium etc.
  • Zorg voor gezonde darmen die ook dagelijks ontlasting produceren! Recepten staan volop in mijn boek Weten van (h)eerlijk eten 2. Een gezonde darm is een basisvoorwaarde om blaasontstekingen te voorkomen: het gros van de bacteriën die blaasontsteking veroorzaken zijn bacteriën die de darm bevolken. Deze 'verhuizen' (zeker bij vrouwen) heel gemakkelijk van de anus naar de urinebuis. Gezondere bacteriën in onze darm bieden dus bescherming! Gebruik daarom dagelijks iets van probiotische voeding: water- of yoghurtkefir, Biogarde, zure ongezoete yoghurt zoals Demeter Yomia met probiotica of karnemelk. Ook rauwe biologische kefir is een goede manier om de hoeveelheid goede bacteriën in je darm te verhogen. Let op: de commerciële flesjes probiotische zuiveldrank in de supermarkt zijn niet alleen heel duur, ze bevatten ook heel veel suikers. Kies zoveel mogelijk voor (rauwe) biologische of biologisch-dynamische zuivel vanwege het fermentatieproces. Zeker als je al meerdere keren antibiotica hebt moeten gebruiken om je blaasontsteking onder controle te krijgen is dit zeer belangrijk. Gebruik tijdens of na een antibioticakuur ook het liefst een supplement met probiotische bacteriën om je immuunsysteem zo snel mogelijk weer te versterken. Vooral de lactobacillen (allerlei soorten) zijn goed onderzocht als het gaat om het tegengaan van terugkerende blaasontstekingen.(1)(3)Zie ook het artikel over kefir.
  • Andere fermentatieproducten zoals zuurkool, miso, tamari, brooddrank, melkwei, kefir, gefermenteerde groentesappen en met mate koffie en thee zijn prima om de goede bacteriën in de darm goed te laten functioneren en te laten overleven.
  • Zorg ook voor dagelijks prebiotica in je voeding. Deze voedingstoffen zorgen ervoor dat de goede darmbacteriën kunnen groeien/overleven zodat foute/ziekmakende bacteriën in hun groei worden belemmerd. Mooie voedingsbronnen van prebiotica zijn:
  1. Inuline: artisjok, asperge, prei, ui, arrowroot, witlof, zoete aardappel, knoflook, aardpeer en cichoreiwortel.
  2. Pectines: geraspte appel, biologische met schil, en het witte schilletje van citrusvruchten.
  3. Arabinogalactanen worden o.a. gevonden in Arabisch gom (van bomen en planten). Ook komen arabinogalactanen voor in tomaten, wortel en medicinale paddenstoelen zoals de reishi, verder in kokosmeel, wortel, zwarte bonen, peer, tomaat, kokosnoot, curcuma longa (geelwortel) en in salie. Als je geen kans ziet om ze in je voeding te verwerken kun je altijd nadenken over een supplement zoals Inuline of Psyllium of een supplement met arabinogalactanen
  • Essentiële suikers: Al jaren horen we van alles over essentiële aminozuren (uit eiwitten) en essentiële vetzuren (de onverzadigde vetzuren Omega-3, -6 en -9). Pas sinds een aantal jaren wordt er ook regelmatig gepubliceerd over essentiële suikers. De wetenschap die zich hiermee bezig houdt is de Glycobiologie, de wetenschap over suikers. Het woord essentieel geeft aan dat deze stoffen van wezenlijk belang zijn maar we ze zelf niet kunnen maken en dus zijn aangewezen op onze voeding.

Twee specifieke belangen van deze essentiële suikers voor onze gezondheid: (de rest van het artikel staat in ‘Weten van heerlijk eten’ deel 2, bijlage Essentiële suikers)

  1. Net als essentiële vetzuren en aminozuren zijn ook essentiële suikers van groot belang voor het goed functioneren van al onze cellen, dus voor ALLE lichaamsprocessen.
  2. Essentiële suikers zijn specifiek nodig om alle communicatie tussen cellen in ons lichaam en ons brein mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld eens aan ons immuunsysteem: als er een foute bacterie is, moeten alle cellen die hiermee te maken hebben zo spoedig mogelijk weten wat ze moeten doen. Essentiële suikers vormen als het ware ‘antennes’ op onze celwanden zodat cellen met elkaar kunnen ‘praten’ en elkaar kunnen informeren zodat de juiste ‘acties’ in werking worden gezet.

De essentiële suikers die vooral voor de blaas belangrijk zijn

Mannose

Dit komt voor in groene bonen, linzen en groenten: kool, broccoli, aubergine, tomaten, paddenstoelen, shiitake en fruit: zwarte, blauwe en rode bessen, kruis- en veenbessen, cranberries, perziken, appels, sinaasappelen en ananas. Ook komt het voor in Aloë Verabladeren, kelp, cayenne en fenegriek.

Fucose

Dit komt voor in moedermelk, kelp, zeewier, Japanse bruine algen, champignons, medicinale paddenstoelen (Reiskhi, Shiitake, Mai take, Coriolus Vesicolor) en zaden. Kelp bevat fucose, xylose, mannose en galactose. Xylose remt de groei van schadelijke bacteriën. De hoogste tijd dus om essentiële suikers weer toe te voegen aan ons eten. Dat is niet heel ingewikkeld, zie recepten in ‘Weten van (h)eerlijk eten’ deel 2. Voor een goede algemene gezondheid is het belangrijk om alle essentiële suikers weer in ons eetpatroon toe te voegen en niet alleen de hierboven genoemde.

Helpen bovenstaande maatregelen niet afdoende?

Vraag dan eventueel bij een natuurarts/therapeut om een gerichter voedingsadvies of ondersteuning met een homeopathisch middel/supplement/kruidenpreparaat om uit de vicieuze cirkel van blaasontsteking > antibiotica > blaasontsteking > antibiotica te komen. Deze zijn er namelijk volop en zijn ook eeuwenlang door de mensheid gebruikt, maar vanwege de wetgeving in Nederland mag er niets over gezegd worden op straffe van een boete.

Wortelsalade met cranberries en kefir dressing

Super simpel recept natuurlijk. Waarom ik hem deel is omdat er heel wat mensen met steeds terugkerende blaasontstekingen rondlopen.

Bekijk recept

Over de auteur van dit artikel

Ruim 15 jaar lang heeft Rineke mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk in Sellingen op het gebied van voeding en leefstijl. Omdat het voor veel mensen moeilijk is om gezond eten in de praktijk te brengen, schreef ze in 2011 haar eerste boek: Weten van (h)eerlijk eten 1. Na alle overweldigende reacties en de vraag naar meer informatie bracht ze in 2013 deel 2 uit, gevolgd door nog twee boeken. Haar meest bekende boek is 'Alles draait om je Hormonen': een uitgebreid voedingshandboek voor de moderne mens. Heerlijke recepten en uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via lezingen en het schrijven van boeken. Ook ontwikkelt ze producten onder het merk 'PUUR Rineke', waarmee je puur en gezond eet in een handomdraai.

Meer over Rineke

Bronnen

(1)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3749018/

(2)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3821987/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4544978/

(3) Can J Urol. 2013 Feb;20(1):6607-14.Lactobacillus for preventing recurrent urinary tract infections in women: meta-analysis.Grin PM1, Kowalewska PM, Alhazzan W, Fox-Robichaud AE.

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4190789/

(5)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970805/

(6)Eur Urol. 2016 Dec;70(6):912-915. doi: 10.1016/j.eururo.2016.05.042. Epub 2016 Jun 7.Effectiveness of a Combination of Cranberries, Lactobacillus rhamnosus, and Vitamin C for the Management of Recurrent Urinary Tract Infections in Women: Results of a Pilot Study. Montorsi F1, Gandaglia G2, Salonia A2, Briganti A2, Mirone V3.