Waarom is een Ei gezond?

Misschien leuk om te weten wat er zo gezond is aan een eitje? Hieronder een twaalftal redenen om zeer regelmatig een (biologisch) eitje te eten:

  1. Ei is een zeer goede eiwitbron. Eieren zijn, op wei na, de meest volwaardige eiwitbron die we ons kunnen wensen. Een ei bevat alle aminozuren die we dagelijks nodig hebben. Een andere naam voor eiwit is proteïne wat ‘eerste/belangrijkste’ betekent. En dat is precies wat eiwit is voor ons lichaam: het belangrijkste. Het is onze bouwsteen. Vergelijk het maar met de bakstenen van een huis. Zonder bakstenen geen huis. Eiwitten zijn de bouwstof voor zeer veel organen en lichaamsprocessen: opbouw en onderhoud van onze spieren en bindweefsel, ons immuunsysteem, ons hormoonsysteem, als brandstof, als transportmiddel, om enzymen mee aan te maken enz. Ouderen, zieken, mensen met onder- of overgewicht, vegetariërs, sporters en mensen die geestelijk en/of fysiek veel van zichzelf vergen zouden moeten zorgen voldoende eiwitten in te nemen. Veel tussendoortjes bestaan uit ‘lege’ calorieën: tarwebloem, suikers en verzadigd of transvet. Jammer, want deze tussendoortjes vergen wel spijsverteringsenergie en insuline, en roven vitamines en mineralen om vervolgens niets toe te voegen. Juist bij de hierboven genoemde groepen zou elk hapje dat ze in hun mond steken ‘krachtvoer’ moeten zijn. Iets wat energie oplevert in plaats van kost!
  2. Een ei bevat de vitamines A, B12, D, ijzer, zink en selenium,  stoffen waar een groot deel van de Nederlanders een tekort aan heeft.
  3. Eieren van loslopende kippen bevatten deels Omega-3-vetzuren. Deze vetzuren zijn sterk ondervertegenwoordigd in ons voedingspatroon, maar zijn zeer belangrijk voor onze totale gezondheid.
  4. Het eigeel bevat een zeer sterke antioxidant voor onze ogen (luteïne). Hoe geler het eigeel, des te meer bescherming. Dooiers van buitenkippen ,die  gevarieerder eten, zijn veel geler dan de niet-biologische eieren uit de supermarkt. In de supermarkt kun je maiseieren kopen die een gelere dooier hebben, dat heeft echter niets te maken met het luteïne verhaal. Het is puur de mais die de dooier geel kleurt.
  5. Ei verbetert de darmperistaltiek (door de lecithine). Dus voor mensen met trage darmen is het  zeker een aanrader.
  6. Zelfs als je dagelijks een eitje zou eten, heeft dit geen nadelig effect op je cholesterolwaarden. Sterker nog, door de hoeveelheid lecithine, vitamine B12 en de stof betaïne  heeft het juist een gunstig effect, zeker als er hoge homocysteïne waardes in het spel zijn. Ook al zijn we bang gemaakt voor een eitje, veel onderzoeken wijzen uit dat een ei niet de boosdoener is van een te hoog cholesterol. Koop wel liever eieren van loslopende kippen. Let op; dit is heel iets anders dan een scharrelkip-ei.
  7. Een eitje per dag wordt niet geassocieerd met een verhoogd cholesterol en daardoor een grotere kans op ziekten als dementie en alzheimer  Sterker nog een hogere inname van cholesterol gaf juist een lagere kans op dementie. Zelfs een half ei per dag beschermde al! Ook lijken de verstandelijke vermogens te verbeteren onder invloed van een ei/meer cholesterol. Dit waren de uitkomsten van een groot onderzoek met 2500 mannen tussen de 42-60 jaar over een periode van 12 jaar*.
  8. Zoals je hierboven al las; cholesterol inname via de voeding heeft geen directe link met verhoogd cholesterol in je bloed. Je lever (die verantwoordelijk is voor 40% van de cholesterolaanmaak) maakt minder cholesterol aan als cholesterol voldoende in de voeding aanwezig is.
  9. Ei bevat choline (voorloperstof van lecithine), dat een gunstige werking heeft op de verlaging van de bloedvetten. Dit geeft minder stroperig bloed. Lecithine zorgt ervoor dat cholesterol niet aan de vaatwanden plakt. Bovendien is lecithine een onontbeerlijke stof voor de prikkeloverdracht in onze hersenen (tekorten kunnen leiden tot depressies, dementie, ADHD, dyslexie, Alzheimer, concentratieproblemen etc.).
  10. Een ei, geklutst of als omelet reepjes door de soep geeft niet alleen een heel romig effect, het geeft ook een langer verzadigingsgevoel en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Ideaal voor in je lunchsoep.
  11. Ei gecombineerd met asperges helpt de lever bij zijn ontgiftende taken.
  12. Pocheren is de gezondste bereidingswijze van een eitje. Laat water koken, zorg dat het net van de kook af is, doe er een scheutje azijn door en breek het ei. Exact vier minuten later er weer uit halen (zie filmpjes op You Tube: ei pocheren).
  13. Kluts een eitje met beleid, het liefst met een vork. Dan rem je het ontstaan van geoxideerd cholesterol.
  14. Maak altijd je eigen ei gerechten. De industrieel bewerkte supermarktproducten bevatten vaak eiwitpoeder (geoxideerd cholesterol) of de producten (zoals eiersalades) bevatten veel ongezonde vetten of E-nummers. Voor een recept van een heerlijke gezonde eiersalade klik hier

*http://ajcn.nutrition.org/content/early/2017/01/04/ajcn.116.146753.abstract?sid=1b23d44a-dc47-4e19-b375-dd08e5e4f903&abspop=1&related-urls=yes&legid=ajcn;ajcn.116.146753v1

Over de auteur van dit artikel

Ruim 15 jaar lang heeft Rineke mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk in Sellingen op het gebied van voeding en leefstijl. Omdat het voor veel mensen moeilijk is om gezond eten in de praktijk te brengen, schreef ze in 2011 haar eerste boek: Weten van (h)eerlijk eten 1. Na alle overweldigende reacties en de vraag naar meer informatie bracht ze in 2013 deel 2 uit, gevolgd door nog twee boeken. Haar meest bekende boek is 'Alles draait om je Hormonen': een uitgebreid voedingshandboek voor de moderne mens. Heerlijke recepten en uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via lezingen en het schrijven van boeken. Ook ontwikkelt ze producten onder het merk 'à la Rineke', waarmee je puur en gezond eet in een handomdraai.

Meer over Rineke