EiEi

Misschien leuk om te weten wat er zo gezond is aan een eitje? Hieronder een twaalftal redenen om zeer regelmatig een (biologisch) eitje te eten:

  1. Ei is een zeer goede eiwitbron. Eieren zijn, op wei na, de meest volwaardige eiwitbron die we ons kunnen wensen. Een ei bevat alle aminozuren die we dagelijks nodig hebben. Een andere naam voor eiwit is proteïne wat ‘eerste/belangrijkste’ betekent. En dat is precies wat eiwit is voor ons lichaam: het belangrijkste. Het is onze bouwsteen. Vergelijk het maar met de bakstenen van een huis. Zonder bakstenen geen huis. Eiwitten zijn de bouwstof voor zeer veel organen en lichaamsprocessen: opbouw en onderhoud van onze spieren en bindweefsel, ons immuunsysteem, ons hormoonsysteem, als brandstof, als transportmiddel, om enzymen mee aan te maken enz. Ouderen, zieken, mensen met onder- of overgewicht, vegetariërs, sporters en mensen die geestelijk en/of fysiek veel van zichzelf vergen zouden moeten zorgen voldoende eiwitten in te nemen. Veel tussendoortjes bestaan uit ‘lege’ calorieën: tarwebloem, suikers en verzadigd of transvet. Jammer, want deze tussendoortjes vergen wel spijsverteringsenergie en insuline, en roven vitamines en mineralen om vervolgens niets toe te voegen. Juist bij de hierboven genoemde groepen zou elk hapje dat ze in hun mond steken ‘krachtvoer’ moeten zijn. Iets wat energie oplevert in plaats van kost!
  2. Een ei bevat de vitamines A, B12, D, ijzer, zink en selenium,  stoffen waar een groot deel van de Nederlanders een tekort aan heeft.
  3. Eieren van loslopende kippen bevatten deels Omega-3-vetzuren. Deze vetzuren zijn sterk ondervertegenwoordigd in ons voedingspatroon, maar zijn zeer belangrijk voor onze totale gezondheid.
  4. Het eigeel bevat een zeer sterke antioxidant voor onze ogen (luteïne). Hoe geler het eigeel, des te meer bescherming. Dooiers van buitenkippen ,die  gevarieerder eten, zijn veel geler dan de niet-biologische eieren uit de supermarkt. In de supermarkt kun je maiseieren kopen die een gelere dooier hebben, dat heeft echter niets te maken met het luteïne verhaal. Het is puur de mais die de dooier geel kleurt.
  5. Ei verbetert de darmperistaltiek (door de lecithine). Dus voor mensen met trage darmen is het  zeker een aanrader.
  6. Zelfs als je dagelijks een eitje zou eten, heeft dit geen nadelig effect op je cholesterolwaarden. Tenminste als je eieren van loslopende- / buitenkippen eet. Sterker nog, door de hoeveelheid lecithine, vitamine B12 en de stof betaïne  heeft het juist een gunstig effect, zeker als er hoge homocysteïne waardes in het spel zijn. Ook al zijn we bang gemaakt voor een eitje, veel onderzoeken wijzen uit dat een ei niet de boosdoener is van te hoog cholesterol. Zeker niet als je eieren van loslopende kippen eet.  Bovendien maakt de lever (die verantwoordelijk is voor 40% van de cholesterolaanmaak) minder cholesterol aan als cholesterol gewoon in de voeding aanwezig is.
  7. Ei bevat choline (voorloperstof van lecithine), dat een gunstige werking heeft op de verlaging van de bloedvetten. Dit geeft minder stroperig bloed. Lecithine zorgt ervoor dat cholesterol niet aan de vaatwanden plakt. Bovendien is lecithine een onontbeerlijke stof voor de prikkeloverdracht in onze hersenen (tekorten kunnen leiden tot depressies, dementie, ADHD, dyslexie, Alzheimer, concentratieproblemen etc.).
  8. Een ei, geklutst of als omelet reepjes door de soep geeft niet alleen een heel romig effect, het geeft ook een langer verzadigingsgevoel en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Ideaal voor in je lunchsoep.
  9. Ei gecombineerd met asperges helpt de lever bij zijn ontgiftende taken.
  10. Pocheren is de gezondste bereidingswijze van een eitje. Laat water koken, zorg dat het net van de kook af is, doe er een scheutje azijn door en breek het ei. Exact vier minuten later er weer uit halen (zie filmpjes op You Tube: ei pocheren).
  11. Kluts een eitje met beleid, het liefst met een vork. Dan rem je het ontstaan van geoxideerd cholesterol.
  12. Maak altijd je eigen ei gerechten. De industrieel bewerkte supermarktproducten bevatten vaak eiwitpoeder (geoxideerd cholesterol) of de producten (zoals eiersalades) bevatten veel ongezonde vetten of E-nummers. Voor een recept van een heerlijke gezonde eiersalade klik hier