Het is niet mijn gewoonte om op de barricades te gaan. De ervaring heeft me geleerd dat ik beter mijn energie kan steken in het goed uitvoeren van mijn werk dan in het opboksen tegen de misstanden van grote organisaties. Maar deze keer MOET ik gewoon iets doen. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik niets heb gedaan. De laatste weken word ik zo vaak geconfronteerd met de misstanden rondom Stevia dat ik besloten heb om de grote fabrikanten, Foodwatch en de Reclame Code Commissie in te schakelen over Stevia. Het is zo’n mooi kruid die zo vreselijk ‘verminkt’ wordt door de grote bedrijven (helaas zelfs door een merk in de natuurvoeding branche).
Het plantje stevia heeft inderdaad grote voordelen voor onze gezondheid, zeker als je het ten opzicht van suiker bekijkt, zie hier een stukje tekst van blz. 276 van mijn boek:
NB: In weten van (h)eerlijk eten deel 2 wordt een uitgebreide bijlage opgenomen met alle voor-en nadelen van de vele soorten zoetmiddelen die inmiddels overal te koop zijn.
‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee’ als je stevia wilt kopen. Hieronder de brief die ik verzonden heb:
Ingezonden brief:
Een typisch gevolg van ‘greenwashing’ met grote gevolgen voor het gewicht en de gezondheid van mensen.
Ik ga er blindelings van uit dat u, als voedsel- of voedingssupplementen fabrikant het beste wilt voor de mensen die uw producten gebruiken
Helaas word ik (als voedingsdeskundige) de laatste maanden bijna dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de onduidelijke/misleidende of vaak zelfs ontbrekende informatie die op uw verpakking Stevia poeder staat.
Wat mij zeer grote zorgen baart over uw product is het volgende:
De consument denkt bij het plantje Stevia aan een gezond/groen product. Zeker als het ook nog in reformzaken te koop is! Op de verpakkingen staan inderdaad ‘groene’ aanbevelingen als ‘groen uit de natuur’/ ‘Op basis van plantenextracten van Stevia’ of ‘Natuurlijk Zoet’. Deze aanbevelingen kloppen inderdaad voor de plant Stevia. Maar deze wordt bijna niet in uw product verwerkt!
Ook deze claim die bij sommige producten staat is pure ‘greenwashing’: “Het gebruik ervan kan tevens problemen met de bloedsuikerspiegel (hyperglycaemie) en verzuring-problemen verminderen, omdat het niet zoals geraffineerde suiker calcium onttrekt aan de beenderen”. Ook dit geldt voor de plant en zeker niet voor de maltodextrine in uw product.
U vergeet te vermelden (sommige fabrikanten vermelden het percentage niet eens) dat uw product nauwelijks Stevia bevat maar in de meeste gevallen 97-98% maltodextrine. En u weet waarschijnlijk ook dat dit een zeer grote stijging van de bloedsuiker tot gevolg heeft. Zelfs nog hoger dan de stijging die pure glucose veroorzaakt. U weet waarschijnlijk ook dat dit dramatisch kan zijn voor diabeten, mensen met overgewicht maar ook voor mensen met chronische klachten? Hoge bloedsuikerspiegels zorgen voor hoge insuline niveaus. En hoge insulineniveaus zorgen voor chronische ontstekingen en vetopslag in het lichaam. Ik vind het erg spijtig om zoveel mensen in mijn praktijk te zien die denken het goed te doen maar hiermee hun gezondheid weer een enorme terugval hebben bezorgd. Om er een paar te noemen: nuchtere glucosegehaltes die weer stijgen, een grotere buikomvang en een grotere mate van verzuring.
Alleen de informatie op de voorkant is goed leesbaar. En die stelt mensen gerust. Er staat immers ‘op basis van Stevia’. Het is bijna onmogelijk voor de consument om te zien dat ze ‘een kat in de zak’ kopen. Mijn dringende verzoek aan u zou zijn om op de voorkant het percentage stevia te vermelden.
Omwille van de gezondheid van alle mensen wil ik u vragen hier serieus naar te kijken en te stoppen met deze misleiding. Ik hoef alleen een serieus antwoord van u terug, anders hoeft u niet te reageren.
Met vriendelijke groet,
Rineke Dijkinga
Natuurgeneeskundige en auteur van het boek Weten van (h)eerlijk eten.
www.rinekedijkinga.nl
www.weten-van-heerlijk-eten.nl