(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Goed voor je spijsvertering

Engelwortel

Brein, Hormonen, Spijsvertering

Tijdens iedere wandellezing sta ik er even bij stil om aan de groep te vertellen waar de plant van oudsher voor werd ingezet. Volgens een mythe werd de plant door de aartsengel aanbevolen aan een monnik om ons te behoeden voor plagen. Heeft het ons in de tegenwoordige tijd ook nog iets te brengen?

Meer (w)eten

Spreads, tien redenen om ze vaak te maken

Aarde, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

Spreads zijn simpel te maken, super lekker en bij alle maaltijden en als tussendoortje te gebruiken. Tien redenen om tongstrelende spreads te maken als je voor je gezondheid & vitaliteit gaat. Zeker in de lente als er zoveel lekkers de grond uit bruist.

Meer (w)eten

Disbalans in je darmen

Brein, Celbescherming, Darmen, Spijsvertering


Meer (w)eten

Voeding en depressies

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

We staan te boek als een gelukkig land. Toch zijn er steeds meer mensen die te maken krijgen met depressies. Lees hier mijn (w)eetje over de relatie tussen depressies en voeding.

Meer (w)eten

Galaanmaak, galklachten en galstenen

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Spijsvertering

Voldoende galaanmaak is nodig om vetten te kunnen verteren. Dat is iets waar menig mens van op de hoogte is. Maar er zijn veel meer lichaamsprocessen afhankelijk van een gezonde galaanmaak. 1 op de 5 mensen krijgt in zijn leven de diagnose galklachten/galstenen. Mogelijk zijn er veel meer mensen die er last van hebben zonder het te weten. Wat kun je doen met voeding & leefstijl? Dat is veel, heel erg veel zelfs.

Meer (w)eten

Maag en breinvitaliteit

Brein, Darmen, Spijsvertering

Misschien een combinatie van woorden waarvan je denkt: wat hebben die twee nou met elkaar te maken? Nou, eigenlijk heel veel. Het is eigenlijk vreemd dat we niet veel vaker worden gewezen op het belang van een gezonde maag(zuur)functie bij klachten van het brein.

Meer (w)eten

Kuzu

Darmen, Hormonen, Spijsvertering

Los van de fijne eigenschappen als bindmiddel is kuzu ook een typisch voorbeeld van hoe je voeding als medicijn kunt gebruiken. Het heeft namelijk heilzame eigenschappen op je darmen, brein en bloeddruk.

Meer (w)eten

Lever ontgifting

Aarde, Celbescherming, Darmen, Hormonen, Spijsvertering

In dit artikel ga ik verder in op een item uit mijn artikel 'Goedkoop was nog nooit zo duurkoop'. Een optimale ontgiftingscapaciteit van je lever lijkt belangrijker dan ooit in ons huidige leven. Werkt je lever optimaal, dan kan hij jouw totale gezondheid, gewicht, stemming en de rest van je hormoonsysteem zo optimaal mogelijk 'bedienen'.

Meer (w)eten

Gezonde darmen voor gezonde hormonen

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Spijsvertering

Hoe doe je dat, goed voor je darm(bacteriën) zorgen en zo direct voor je hormonale gezondheid? Ik heb 10 tips voor je geselecteerd. Deze tips zijn gericht op voeding.

Meer (w)eten

Alvleesklier, 12 praktische tips om deze te ondersteunen

Bloedsuikerspiegel, Spijsvertering

Hoe klein ie ook is, wat regelt onze alvleesklier (pancreas) veel als het om onze vitaliteit, hormonale gezondheid en spijsvertering gaat.

Meer (w)eten

Boterzuur uit vezels

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen, Spijsvertering

Eet veel meer vezels zodat je darmbacteriën meer boterzuur maken. Het zou eigenlijk het standaard advies moeten zijn voor iedereen die gezond oud wil worden. Het lijkt een van de geheimen te zijn van de gezonde 100 jarigen in de zogenaamde Blauwe Zones (11). Ook voor mensen die klachten hebben of preventief met voeding en leefstijl aan de slag willen, is kennis over boterzuur belangrijk. De ene vezel is echter de andere niet. Uit de ene vezel maak je meer boterzuur aan dan uit de andere. Bovendien zijn er naast boterzuur nog veel meer gezondheidsbevorderende stoffen die uit vezels aangemaakt moeten worden. Hier focussen we even op boterzuur. Laat ons eerst kijken: wat is boterzuur eigenlijk? Wat doet het dan voor onze gezondheid? En vooral: hoe kunnen we zorgen dat we dagelijks die vezels eten die onze darmbacteriën nodig hebben voor de aanmaak ervan.

Meer (w)eten

Zuur-basebalans

Darmen, Spijsvertering

‘Base is leven, zuur is dood’, aldus een Duits tijdschrift in 2014. Ook al slaat bij veel mensen de zuur-basebalans door naar te zuur, toch is dit wel erg kort door de bocht. Zuren in je voeding zijn net zo belangrijk voor je gezondheid als basen. Het gaat om de balans. Beide heb je nodig om alle lichaamsprocessen uit te kunnen voeren. Het zuur/base evenwicht is een belangrijke voorwaarde om fit en vitaal door het leven gaan.

Meer (w)eten

Fermenteren, gewoon weer leren

Aarde, Darmen, Spijsvertering

Fermentatie is zo oud als de mensheid. Er zijn talloze volkeren met hun eigen specifiek fermentatie producten, van gefermenteerde thee, bonen, bier, wijn, kikkererwten of vissaus. Aan fermentatie worden veel gezonde eigenschappen toegedicht.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.