(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Goed tegen ontstekingen

Spreads, tien redenen om ze vaak te maken

Aarde, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

Spreads zijn simpel te maken, super lekker en bij alle maaltijden en als tussendoortje te gebruiken. Tien redenen om tongstrelende spreads te maken als je voor je gezondheid & vitaliteit gaat. Zeker in de lente als er zoveel lekkers de grond uit bruist.

Meer (w)eten

Voeding en depressies

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

We staan te boek als een gelukkig land. Toch zijn er steeds meer mensen die te maken krijgen met depressies. Lees hier mijn (w)eetje over de relatie tussen depressies en voeding.

Meer (w)eten

Gerst

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Ontstekingen

Een van mijn favoriete vervangers voor rijst: waarom voeding van ver halen als er op Nederlandse bodem zo’n lekkere vervanger als gerst groeit? Met ook nog een paar unieke eigenschappen voor onze gezondheid.

Meer (w)eten

Pijn en serotonine

Bloedsuikerspiegel, Brein, Darmen, Hart en vaten, Ontstekingen

Net als onze andere neurotransmitters is serotonine bij ongelooflijk veel processen betrokken. In dit artikel gaan we vooral in op de rol van serotonine bij chronische pijn.

Meer (w)eten

De Omega 3/6 balans

Aarde, Brein, Celbescherming, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen

Een gezonde Omega 3/6 balans: wordt wereldwijd erkend als een cruciale factor voor onze gezondheid (zeker voor ons brein, zelfs van ongeboren baby’s). De disbalans, die bijna standaard het gevolg is van het Westerse eetpatroon, wordt gelinkt aan vele (zoniet bijna alle) chronische ziektebeelden.

Meer (w)eten

Antioxidanten, lekkere beschermers

Aarde, Celbescherming, Hormonen, Ontstekingen

Vrije radicalen spelen een rol bij het ontstaan van allerlei ziekten, zoals hart- en vaataandoeningen, atherosclerose, diabetes, Alzheimer, dementie, allergieën en allerlei ontstekingen. Ze worden onder normale omstandigheden door antioxidanten verwijderd.

Meer (w)eten

Transvetten en industriële vetten

Bloedsuikerspiegel, Brein, Hormonen, Ontstekingen

Ik ben ervan overtuigd dat het vermijden van transvetten en industrieel bewerkte vetten een belangrijke stap is als je graag fit, gezond, vrolijk en met een gezond gewicht door het leven wilt gaan. Daarom neem ik in dit artikel transvetten onder de loep.

Meer (w)eten

Boterzuur uit vezels

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen, Spijsvertering

Eet veel meer vezels zodat je darmbacteriën meer boterzuur maken. Het zou eigenlijk het standaard advies moeten zijn voor iedereen die gezond oud wil worden. Het lijkt een van de geheimen te zijn van de gezonde 100 jarigen in de zogenaamde Blauwe Zones (11). Ook voor mensen die klachten hebben of preventief met voeding en leefstijl aan de slag willen, is kennis over boterzuur belangrijk. De ene vezel is echter de andere niet. Uit de ene vezel maak je meer boterzuur aan dan uit de andere. Bovendien zijn er naast boterzuur nog veel meer gezondheidsbevorderende stoffen die uit vezels aangemaakt moeten worden. Hier focussen we even op boterzuur. Laat ons eerst kijken: wat is boterzuur eigenlijk? Wat doet het dan voor onze gezondheid? En vooral: hoe kunnen we zorgen dat we dagelijks die vezels eten die onze darmbacteriën nodig hebben voor de aanmaak ervan.

Meer (w)eten

Voedingstips bij blaasontsteking

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hormonen, Ontstekingen

Blaasontsteking is voor veel vrouwen een vervelend, regelmatig terugkerend probleem. Een andere oplossing dan antibiotica is er in veel gevallen niet. Heb je meerdere kuren antibiotica nodig, dan wordt helaas ook je weerstand tegen volgende infecties verlaagd. Hieronder een aantal voedingstips waar je mee aan de slag kunt gaan om de frequentie en de ernst van terugkerende infecties te beperken.

Meer (w)eten

Kefir, wat is het en hoe kun je het maken?

Brein, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

Kefir wordt ook wel de ‘champagne onder de melk’ genoemd, of de ‘drank van de 100-jarigen’. Kefir is een zogenoemd probioticum, een voedingsmiddel dat kant-en-klare goedaardige bacteriën en andere micro-organismen bevat.

Meer (w)eten

Visvrije Omega-3 capsules, waarom?

Aarde, Brein, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen

De enige reden waarom vissen omega 3 (EPA/DHA) bevatten, is omdat ze algen eten die hier rijk aan zijn. Dus als wij algenoliecapsules gebruiken in plaats van visolie, dan is dat toch een veel beter idee?

Meer (w)eten

Voedingssupplementen, wenselijk of weggegooid geld?

Aarde, Brein, Ontstekingen, Spijsvertering

“Wat? Gebruik jij supplementen? Maar jij gaat toch uit van de kracht van voeding?” Dit soort reacties hoor ik vaak wanneer ik iets uitleg over supplementen.

Meer (w)eten

Granen: verguisd en bejubeld

Bloedsuikerspiegel, Brein, Darmen, Ontstekingen

De publieke opinie over de gezondheid van bepaalde voedingsmiddelen verandert regelmatig. Wat eerst bejubeld wordt, wordt soms later verguisd en andersom. Zo ook met granen.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.