(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Goed voor de aarde

Spreads, tien redenen om ze vaak te maken

Aarde, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

Spreads zijn simpel te maken, super lekker en bij alle maaltijden en als tussendoortje te gebruiken. Tien redenen om tongstrelende spreads te maken als je voor je gezondheid & vitaliteit gaat. Zeker in de lente als er zoveel lekkers de grond uit bruist.

Meer (w)eten

De bodem onder je gezondheid

Aarde, Darmen, Hormonen

Ons voornaamste doel met Heerlijk Westerwolds Land is om terugkeer naar een gezonde bodem en optimale biodiversiteit te bewerkstelligen. Mijn ultieme wens is om het verhaal over de analogie tussen de bodem en onze (darm)gezondheid breed uit te dragen.

Meer (w)eten

De divertarier

Aarde, Darmen, Hormonen

De oermens lijkt van oorsprong vooral divertariër te zijn: we aten alles wat eetbaar en voorhanden was. We hadden simpelweg geen andere keuze. Hij at niet per definitie veel dierlijke eiwitten óf veganistisch. Soms had vlees een groter aandeel in het voedingspatroon, maar soms ook juist niet.

Meer (w)eten

De Omega 3/6 balans

Aarde, Brein, Celbescherming, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen

Een gezonde Omega 3/6 balans: wordt wereldwijd erkend als een cruciale factor voor onze gezondheid (zeker voor ons brein, zelfs van ongeboren baby’s). De disbalans, die bijna standaard het gevolg is van het Westerse eetpatroon, wordt gelinkt aan vele (zoniet bijna alle) chronische ziektebeelden.

Meer (w)eten

Antioxidanten, lekkere beschermers

Aarde, Celbescherming, Hormonen, Ontstekingen

Vrije radicalen spelen een rol bij het ontstaan van allerlei ziekten, zoals hart- en vaataandoeningen, atherosclerose, diabetes, Alzheimer, dementie, allergieën en allerlei ontstekingen. Ze worden onder normale omstandigheden door antioxidanten verwijderd.

Meer (w)eten

Veganisme, de voordelen en valkuilen

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Darmen

Ik krijg van steeds meer mensen de vraag of ik vind dat veganisme de beste oplossing is voor veel van onze problemen. Om maar direct met de deur in huis te vallen: veganisme hoeft vanuit mijn optiek niet de enige of beste keuze te zijn. Niet vanuit het oogpunt van onze gezondheid, noch vanuit die van de aarde.

Meer (w)eten

Microgroenten

Aarde, Celbescherming

Ik pimp m'n eten graag met verse blaadjes, kruiden en onkruiden. Dat zorgt voor enorm veel diversiteit, kleurigheid, smaak en voedingswaarde, vooral in de lente en zomer. Gelukkig is er ook in het najaar en in de winter een prima manier om je bord te pimpen en te zorgen voor extra vitaliteit: microgroenten! Ik ben heel blij met deze heerlijke 'confetti'. En met de bedrijven die het ons gemakkelijk maken, door ze voor ons te telen.

Meer (w)eten

Lever ontgifting

Aarde, Celbescherming, Darmen, Hormonen, Spijsvertering

In dit artikel ga ik verder in op een item uit mijn artikel 'Goedkoop was nog nooit zo duurkoop'. Een optimale ontgiftingscapaciteit van je lever lijkt belangrijker dan ooit in ons huidige leven. Werkt je lever optimaal, dan kan hij jouw totale gezondheid, gewicht, stemming en de rest van je hormoonsysteem zo optimaal mogelijk 'bedienen'.

Meer (w)eten

Boekweit (Fagopyrum Esculentum)

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Celbescherming

Door de komst van veevoedergewassen en granen met een hogere opbrengst en meer zekerheden verdween boekweit sinds de Tweede Wereldoorlog naar de achtergrond. Jammer, want het is een prachtige aanvulling op ons voedingspatroon en dat van bijen.

Meer (w)eten

Boterzuur uit vezels

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen, Spijsvertering

Eet veel meer vezels zodat je darmbacteriën meer boterzuur maken. Het zou eigenlijk het standaard advies moeten zijn voor iedereen die gezond oud wil worden. Het lijkt een van de geheimen te zijn van de gezonde 100 jarigen in de zogenaamde Blauwe Zones (11). Ook voor mensen die klachten hebben of preventief met voeding en leefstijl aan de slag willen, is kennis over boterzuur belangrijk. De ene vezel is echter de andere niet. Uit de ene vezel maak je meer boterzuur aan dan uit de andere. Bovendien zijn er naast boterzuur nog veel meer gezondheidsbevorderende stoffen die uit vezels aangemaakt moeten worden. Hier focussen we even op boterzuur. Laat ons eerst kijken: wat is boterzuur eigenlijk? Wat doet het dan voor onze gezondheid? En vooral: hoe kunnen we zorgen dat we dagelijks die vezels eten die onze darmbacteriën nodig hebben voor de aanmaak ervan.

Meer (w)eten

Chlorofyl

Aarde, Darmen, Hormonen

Als er één stof is waarover veel geschreven wordt, online en in boeken, dan is het wel chlorofyl. Er zit vast niemand op te wachten dat ik dat nog eens dunnetjes over doe. Toch wil ik graag een aantal positieve eigenschappen van chlorofyl in het zonnetje zetten...

Meer (w)eten

Fermenteren, gewoon weer leren

Aarde, Darmen, Spijsvertering

Fermentatie is zo oud als de mensheid. Er zijn talloze volkeren met hun eigen specifiek fermentatie producten, van gefermenteerde thee, bonen, bier, wijn, kikkererwten of vissaus. Aan fermentatie worden veel gezonde eigenschappen toegedicht.

Meer (w)eten

Visvrije Omega-3 capsules, waarom?

Aarde, Brein, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen

De enige reden waarom vissen omega 3 (EPA/DHA) bevatten, is omdat ze algen eten die hier rijk aan zijn. Dus als wij algenoliecapsules gebruiken in plaats van visolie, dan is dat toch een veel beter idee?

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.