(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Goed voor je celbescherming

Disbalans in je darmen

Brein, Celbescherming, Darmen, Spijsvertering


Meer (w)eten

Voeding en depressies

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

We staan te boek als een gelukkig land. Toch zijn er steeds meer mensen die te maken krijgen met depressies. Lees hier mijn (w)eetje over de relatie tussen depressies en voeding.

Meer (w)eten

De Omega 3/6 balans

Aarde, Brein, Celbescherming, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen

Een gezonde Omega 3/6 balans: wordt wereldwijd erkend als een cruciale factor voor onze gezondheid (zeker voor ons brein, zelfs van ongeboren baby’s). De disbalans, die bijna standaard het gevolg is van het Westerse eetpatroon, wordt gelinkt aan vele (zoniet bijna alle) chronische ziektebeelden.

Meer (w)eten

Antioxidanten, lekkere beschermers

Aarde, Celbescherming, Hormonen, Ontstekingen

Vrije radicalen spelen een rol bij het ontstaan van allerlei ziekten, zoals hart- en vaataandoeningen, atherosclerose, diabetes, Alzheimer, dementie, allergieën en allerlei ontstekingen. Ze worden onder normale omstandigheden door antioxidanten verwijderd.

Meer (w)eten

Microgroenten

Aarde, Celbescherming

Ik pimp m'n eten graag met verse blaadjes, kruiden en onkruiden. Dat zorgt voor enorm veel diversiteit, kleurigheid, smaak en voedingswaarde, vooral in de lente en zomer. Gelukkig is er ook in het najaar en in de winter een prima manier om je bord te pimpen en te zorgen voor extra vitaliteit: microgroenten! Ik ben heel blij met deze heerlijke 'confetti'. En met de bedrijven die het ons gemakkelijk maken, door ze voor ons te telen.

Meer (w)eten

Lever ontgifting

Aarde, Celbescherming, Darmen, Hormonen, Spijsvertering

In dit artikel ga ik verder in op een item uit mijn artikel 'Goedkoop was nog nooit zo duurkoop'. Een optimale ontgiftingscapaciteit van je lever lijkt belangrijker dan ooit in ons huidige leven. Werkt je lever optimaal, dan kan hij jouw totale gezondheid, gewicht, stemming en de rest van je hormoonsysteem zo optimaal mogelijk 'bedienen'.

Meer (w)eten

Chronische stress? Weet wat je eet!

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hormonen

Mag ik een pleidooi houden om bewust/nog bewuster te eten in tijden van chronische stress? Chronische stress en bijnieruitputting nemen bijna epidemische vormen aan in onze maatschappij. Waarom is dat zo en hoe herken je de diverse signalen die erop kunnen duiden dat je bijnieren in de ‘overdrive’ staan, dan wel de uitputting nabij zijn? En kun je het voorkomen en/of is er iets aan te doen met voeding en leefstijl?

Meer (w)eten

Boekweit (Fagopyrum Esculentum)

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Celbescherming

Door de komst van veevoedergewassen en granen met een hogere opbrengst en meer zekerheden verdween boekweit sinds de Tweede Wereldoorlog naar de achtergrond. Jammer, want het is een prachtige aanvulling op ons voedingspatroon en dat van bijen.

Meer (w)eten

Gezond vet, vet gezond

Celbescherming, Hart en vaten

Gezond vet is echt onmisbaar voor je gezondheid en algehele vitaliteit. Gelukkig is het eten van gezond vet heel gemakkelijk in te lassen in je voedingspatroon.

Meer (w)eten

Boterzuur uit vezels

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen, Spijsvertering

Eet veel meer vezels zodat je darmbacteriën meer boterzuur maken. Het zou eigenlijk het standaard advies moeten zijn voor iedereen die gezond oud wil worden. Het lijkt een van de geheimen te zijn van de gezonde 100 jarigen in de zogenaamde Blauwe Zones (11). Ook voor mensen die klachten hebben of preventief met voeding en leefstijl aan de slag willen, is kennis over boterzuur belangrijk. De ene vezel is echter de andere niet. Uit de ene vezel maak je meer boterzuur aan dan uit de andere. Bovendien zijn er naast boterzuur nog veel meer gezondheidsbevorderende stoffen die uit vezels aangemaakt moeten worden. Hier focussen we even op boterzuur. Laat ons eerst kijken: wat is boterzuur eigenlijk? Wat doet het dan voor onze gezondheid? En vooral: hoe kunnen we zorgen dat we dagelijks die vezels eten die onze darmbacteriën nodig hebben voor de aanmaak ervan.

Meer (w)eten

Fyto-oestrogenen, natuurlijke regulatoren van de oestrogeenbalans

Aarde, Celbescherming, Darmen, Hormonen

Fyto-oestrogenen, ofwel plantaardige oestrogenen, komen in zeker 300 plantaardige voedingsmiddelen voor. Ze dragen bij aan een evenwichtige hormoonbalans bij zowel man als vrouw.

Meer (w)eten

De zin of onzin van biologisch

Aarde, Celbescherming

Of biologisch nu wel of niet gezonder is, blijft een welles-nietes discussie. Waar het ene onderzoek aangeeft dat er veel meer vitamines, mineralen en sporenelementen in biologisch voedsel zitten, zegt het andere onderzoek dat het niets uitmaakt.

Meer (w)eten

Voedingsadviezen bij griep

Celbescherming, Darmen

Uitzieken en echt je bed inkruipen zonder de griep te onderdrukken met paracetamol of iets dergelijks blijft natuurlijk de perfecte manier. Je lichaam verhoogt immers de temperatuur om van het virus af te komen.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.