(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Goed voor je bloedsuikerspiegel

Voeding en depressies

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

We staan te boek als een gelukkig land. Toch zijn er steeds meer mensen die te maken krijgen met depressies. Lees hier mijn (w)eetje over de relatie tussen depressies en voeding.

Meer (w)eten

Galaanmaak, galklachten en galstenen

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Spijsvertering

Voldoende galaanmaak is nodig om vetten te kunnen verteren. Dat is iets waar menig mens van op de hoogte is. Maar er zijn veel meer lichaamsprocessen afhankelijk van een gezonde galaanmaak. 1 op de 5 mensen krijgt in zijn leven de diagnose galklachten/galstenen. Mogelijk zijn er veel meer mensen die er last van hebben zonder het te weten. Wat kun je doen met voeding & leefstijl? Dat is veel, heel erg veel zelfs.

Meer (w)eten

Gerst

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Ontstekingen

Een van mijn favoriete vervangers voor rijst: waarom voeding van ver halen als er op Nederlandse bodem zo’n lekkere vervanger als gerst groeit? Met ook nog een paar unieke eigenschappen voor onze gezondheid.

Meer (w)eten

Pijn en serotonine

Bloedsuikerspiegel, Brein, Darmen, Hart en vaten, Ontstekingen

Net als onze andere neurotransmitters is serotonine bij ongelooflijk veel processen betrokken. In dit artikel gaan we vooral in op de rol van serotonine bij chronische pijn.

Meer (w)eten

Fenegriek

Bloedsuikerspiegel, Hart en vaten, Hormonen

Elk jaar zaai ik wat zaden van deze vlinderbloemige plant op een warm plekje in mijn tuin. Prachtig om te zien en een heerlijk aroma. Vooral de gekiemde zaden zijn een favoriete kiemgroente van mij. En zo maak ik ook direct gebruik van de mooie heilzame eigenschappen.

Meer (w)eten

Veganisme, de voordelen en valkuilen

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Darmen

Ik krijg van steeds meer mensen de vraag of ik vind dat veganisme de beste oplossing is voor veel van onze problemen. Om maar direct met de deur in huis te vallen: veganisme hoeft vanuit mijn optiek niet de enige of beste keuze te zijn. Niet vanuit het oogpunt van onze gezondheid, noch vanuit die van de aarde.

Meer (w)eten

Chronische stress? Weet wat je eet!

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hormonen

Mag ik een pleidooi houden om bewust/nog bewuster te eten in tijden van chronische stress? Chronische stress en bijnieruitputting nemen bijna epidemische vormen aan in onze maatschappij. Waarom is dat zo en hoe herken je de diverse signalen die erop kunnen duiden dat je bijnieren in de ‘overdrive’ staan, dan wel de uitputting nabij zijn? En kun je het voorkomen en/of is er iets aan te doen met voeding en leefstijl?

Meer (w)eten

Boekweit (Fagopyrum Esculentum)

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Celbescherming

Door de komst van veevoedergewassen en granen met een hogere opbrengst en meer zekerheden verdween boekweit sinds de Tweede Wereldoorlog naar de achtergrond. Jammer, want het is een prachtige aanvulling op ons voedingspatroon en dat van bijen.

Meer (w)eten

Gezonde darmen voor gezonde hormonen

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Spijsvertering

Hoe doe je dat, goed voor je darm(bacteriën) zorgen en zo direct voor je hormonale gezondheid? Ik heb 10 tips voor je geselecteerd. Deze tips zijn gericht op voeding.

Meer (w)eten

Alvleesklier, 12 praktische tips om deze te ondersteunen

Bloedsuikerspiegel, Spijsvertering

Hoe klein ie ook is, wat regelt onze alvleesklier (pancreas) veel als het om onze vitaliteit, hormonale gezondheid en spijsvertering gaat.

Meer (w)eten

Transvetten en industriële vetten

Bloedsuikerspiegel, Brein, Hormonen, Ontstekingen

Ik ben ervan overtuigd dat het vermijden van transvetten en industrieel bewerkte vetten een belangrijke stap is als je graag fit, gezond, vrolijk en met een gezond gewicht door het leven wilt gaan. Daarom neem ik in dit artikel transvetten onder de loep.

Meer (w)eten

Boterzuur uit vezels

Aarde, Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Ontstekingen, Spijsvertering

Eet veel meer vezels zodat je darmbacteriën meer boterzuur maken. Het zou eigenlijk het standaard advies moeten zijn voor iedereen die gezond oud wil worden. Het lijkt een van de geheimen te zijn van de gezonde 100 jarigen in de zogenaamde Blauwe Zones (11). Ook voor mensen die klachten hebben of preventief met voeding en leefstijl aan de slag willen, is kennis over boterzuur belangrijk. De ene vezel is echter de andere niet. Uit de ene vezel maak je meer boterzuur aan dan uit de andere. Bovendien zijn er naast boterzuur nog veel meer gezondheidsbevorderende stoffen die uit vezels aangemaakt moeten worden. Hier focussen we even op boterzuur. Laat ons eerst kijken: wat is boterzuur eigenlijk? Wat doet het dan voor onze gezondheid? En vooral: hoe kunnen we zorgen dat we dagelijks die vezels eten die onze darmbacteriën nodig hebben voor de aanmaak ervan.

Meer (w)eten

Voedingstips bij blaasontsteking

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hormonen, Ontstekingen

Blaasontsteking is voor veel vrouwen een vervelend, regelmatig terugkerend probleem. Een andere oplossing dan antibiotica is er in veel gevallen niet. Heb je meerdere kuren antibiotica nodig, dan wordt helaas ook je weerstand tegen volgende infecties verlaagd. Hieronder een aantal voedingstips waar je mee aan de slag kunt gaan om de frequentie en de ernst van terugkerende infecties te beperken.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.