Kuzu

Bindmiddel met flinke pluspunten

Ik gebruik al jaren kuzu (ook kudzu genoemd) in mijn gerechten als plantaardige bindmiddel, net als bijvoorbeeld arrowroot. Het heeft geen smaak maar geeft wel een licht romig effect aan je gerechten.

Los van de fijne eigenschappen als bindmiddel is het ook wel een typisch voorbeeld van hoe je voeding als medicijn kunt gebruiken. Het heeft namelijk heilzame eigenschappen op je darmen, brein en bloeddruk.

Geschiedenis van Kuzu

In China, Tibet en Japan is de wortel van deze klimplant (Kudzu of Pueraria Lobata) al honderden jaren in gebruik als medicinale plant. Voor hoofdpijn/migraine, spijsverteringsklachten, hoge bloeddruk, de ziekte van ménière, tinnitus etc.

Kuzu in ons tijdperk

De huidige belangstelling voor kuzu heeft vooral te werken met de directe of indirecte werking op ons brein:

  • Het zou de balans tussen glutamaat (‘gasgeefpedaal’ in je brein) en GABA (rempedaal) herstellen.
  • Kuzu verbetert mogelijke de insulinegevoeligheid. Dit vermindert de kans op insulineresistentie, metabool syndroom/overgewicht en diabetes.(1) Een optimale insulinehuishouding is van cruciaal belang voor je brein: een gelijkmatige aanvoer van glucose naar je brein is alleen mogelijk bij een gezonde werking van insuline. Zie hoofdstuk 6 in mijn boek ‘Je brein vitaal – met elke hap een gezonde stap’.
  • Kuzu verlaagt mogelijk de craving naar verslavende (voedings)middelen als alcohol, drugs, suiker, medicijnen etc. Dit wordt verklaard via de werking op de neurotransmitter dopamine: de neurotransmitter van ons zogenaamde ‘beloningssysteem’ die getriggerd wordt door (voedings)middelen die ons een goed gevoel geven.(2)

Vermindering van alcoholgebruik

In een onderzoek leek vermindering van alcoholgebruik, zonder grote drang ernaar, gemakkelijker haalbaar bij inzet van Kudzu extract.(3) Ook dit werkt via beïnvloeding van dopamine: zit je goed in je dopamine, dan heb je minder behoefte aan verslavende (voedings)middelen en ben je minder gevoelig voor de verslavende werking ervan.

  • De wortel bevat flinke gehaltes aan isoflavonen; puearine, daidzeine en genisteine (zo’n 200 mg per 100 gram wortel). Dat maakt dat het bijdraagt aan vermindering van het risico op botontkalking maar ook aan vermindering van brein gerelateerde symptomen die hun oorsprong hebben in de disbalans tussen oestrogeen en progesteron: deze kunnen immers voor heel wat disbalans in neurotransmitters zorgen. Zie bijgaand schema.
  • Deze fyto-oestrogenen maar ook de vele bioflavonoiden waar de plant rijk aan is dragen bovendien bij aan een vermindering van de onstekingsgevoeligheid (zoals atherosclerose).(4) Een gezonde onbelemmerde bloedtoevoer en gezonde bloeddruk zijn onlosmakelijk verbonden met je brein vitaliteit. “Je brein is zo jong als je vaten” wordt wel eens gezegd.
  • Deze bioflavonoiden hebben, net als andere bioflavonoiden, ook een rol als antioxidant. Ze verlagen oxidatieve stress.(5) Zie verder mijn artikel over antioxidanten, lekkere beschermers. Oxidatieve stress is één van de grote veroorzakers van brein gerelateerde klachten.
Disbalans tussen oestrogeen en progesteron

Kuzu in de keuken

Er is een grijze en een witte variant te koop in de natuurwinkels. De grijze bevat meer mineralen en sporenelementen dan de witte maar is natuurlijk minder mooi in bijvoorbeeld een bechamelsaus, soep of als je je eigen (kokos)yoghurt maakt. Gebruik kuzu ook eens in een smoothie of soep om deze iets dikker te maken of  gewoon om van onderstaande heilzame eigenschappen gebruik te maken. Let op: het bindt veel minder krachtig dan bijvoorbeeld johannesbroodpitmeel.

Voor gebruik los je het altijd even op in koud water. Roer het tot een glad papje voor je het toevoegt aan je gerecht.

Het bindmiddel is gemaakt van het zetmeel van de wortel. Daarom bevat het bindmiddel veel minder van de heilzame eigenschappen die hierboven genoemd worden. Deze zijn allemaal gebaseerd op ingrediënten van de hele wortel, niet alleen van het zetmeel erin. Toch heeft het bindmiddel nog steeds flink wat voordelen voor je gezondheid, met name die van je spijsvertering.(6)

  • Het ontkrampt het spijsverteringskanaal,
  • Het heeft een antibacteriële werking / vermindert diarree,
  • Het heeft een verzachtend effect op zowel maag- als darmslijmvliezen.
De witte variant van kuzu

Over de auteur van dit artikel

Rineke is opgeleid als natuurgeneeskundig- en orthomoleculair therapeut. Ruim 15 jaar lang heeft ze mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk op het gebied van voeding en leefstijl. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via boeken, lezingen en trainingen. Omdat het voor veel mensen moeilijk bleek om gezond eten in de praktijk te brengen, begon ze in 2011 boeken te schrijven. Eind 2021 kwam haar eerste bookazine 'Mooi Eten' uit: 

(H)eerlijke recepten plus uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Het geld van haar bestsellers investeerde ze in een biodiversiteitsproject Heerlijk Westerwolds Land. Gezond voedsel komt per slot van rekening van een gezonde bodem en uit een gezonde omgeving.

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Als u medicijnen gebruikt, raadpleeg altijd een deskundige voor u grote veranderingen doorvoert op het gebied van voeding en leefstijl.

De informatie op deze website gaat over voeding, soms met een link naar voedingssupplementen. Houd er s.v.p rekening mee dat:

  • Voeding slechts één van de pijlers is waarmee onze gezondheid te beïnvloeden is. Factoren als ontspanning, beweging, omgeving (in de brede zin van het woord) voldoende slaap, zingeving zijn even belangrijke pijlers.
  • Een gezonde spijsvertering (waaronder maag, darmen, lever, alvleesklier) bepaalt of je voedsel ook daadwerkelijk kunt verteren en benutten. Ook vVoeding die als heel gezond te boek staat is gezond als je het kunt verteren. "Niet wat je eet maar wat je verteert, komt je ten goede" is een eeuwenoude wijsheid.
  • Informatie over voedingsstoffen kunnen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Andersom kunnen onderzoeken die worden aangehaald op basis van supplementen niet een-op-een worden doorvertaald naar voeding.
  • Alle grote onderzoeken die over voeding gepubliceerd zijn gaan over voedingspatronen, niet over losse voedingsstoffen. Ook al worden er soms individuele voedingsstoffen genoemd, ze hebben pas effect als ze onderdeel zijn van een dagelijks gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl. Zie verder eerste bullet.
  • Op deze website wordt geen specifieke voedselstroming gevolgd. Er wordt uitgegaan van een breed palet aan voedingstoffen. Daarom zijn sommige recepten of weetjes niet toepasselijk bij specifieke diëten die groepen voedingsmiddelen uitsluiten.