Knoflook

Knoflook

De Egyptenaren gaven de piramidebouwers dagelijks uien en knoflook. Verplichte kost om ziektekiemen buiten de deur te houden op plekken waar zoveel mensen bij elkaar waren. Ook in de Tweede Wereldoorlog werd knoflook gebruikt door zieke Russische soldaten bij gebrek aan penicilline. Wie weet komt ooit de tijd terug dat het verplicht wordt om dagelijks iets uit de Allium-familie (daslook, knoflook, ui, bieslook etc.) te eten. Nu wordt een teentje rauwe knoflook nog hooguit als medicijn tegen wormen en parasieten voorgeschreven door natuurartsen/therapeuten. In een tijdperk waarin de grenzen van antibiotica bereikt lijken te zijn en er steeds meer bacteriën niet meer reageren op antibiotica is het wellicht raadzaam weer dagelijks bacterieremmende stoffen in ons eetpatroon in te lassen. Voorkomen blijft altijd beter dan genezen.

Door dagelijks ruimschoots iets te eten uit deze familie kunnen veel processen in ons lichaam positief beïnvloedt worden, aldus ook Servan Schreiber, auteur van het boek ‘Eten tegen kanker’.

De eigenschappen van knoflook, ui en daslook:

  • het verhogen van HDL (in de volksmond ‘het goede cholesterol)
  • het remmen van de klontering van bloedplaatjes
  • bloeddrukverlagend
  • de oxidatie van voornamelijk vetzuren en cholesterol wordt geremd
  • het tegengaan van plaquevorming in de vaten
  • de stofjes in daslook, ui en knoflook werken antischimmel, antiviraal en antibacterieel
  • ze bevatten selenium (sterke antioxidant) en zwavel, dit zijn belangrijke stoffen voor o.a. de leverontgifting en de aanmaak van een belangrijke antioxidant glutathion genaamd
  • ze bevorderen de thermogenese. Thermogenese betekent ‘warmteproductie’. Alle stofwisselingsreacties in ons lichaam zorgen voor energie en warmte. Het ene voedingsmiddel geeft een grotere warmteproductie dan het andere. Hoe groter dit ‘thermogene effect’, des te meer calorieën worden omgezet in warmte zodat ze niet kunnen worden opgeslagen als vet.

Zet dus dagelijks iets van uien en knoflook op het menu. De heilzame eigenschappen komen het beste tot hun recht als je de knoflook rauw geperst eet. Eet knoflook het liefst in combinatie met een gezonde olie als olijfolie om de opname van de werkzame stoffen te bevorderen. Overdrijf het niet door meerdere tenen per dag te gaan eten want zoals elk voedingsmiddel heeft het bij een overmaat ook negatieve effecten. Rauwe, verse knoflook geeft wel een sterkere geur en smaak. Deze sterke geur van knoflook kun je wat compenseren door een takje peterselie na het eten te kauwen. Er zijn zelfs peterseliecapsules om de geur van knoflook te maskeren. Maar ook munt, spinazie en citroensap hebben een 'geur verzachtende' werking na het eten van knoflook.

Als je niet van de scherpe smaak houdt kies je gewoon voor het fruiten van de knoflook. Je kunt heel gemakkelijk je eigen verse knoflook in de tuin of op je terras/balkon telen. Houd er wel rekening mee dat de teentjes pas gaan ontspruiten als ze minimaal een maand een zeer koude periode hebben ondergaan. Dus als je in de zomer knoflook wilt oogsten moet je ze voor de wintermaanden planten. En oogst ze voor ze gaan bloeien want bloei gaat ten koste van de grootte en de smaak.

Over de auteur van dit artikel

Rineke is opgeleid als natuurgeneeskundig- en orthomoleculair therapeut. Ruim 15 jaar lang heeft ze mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk op het gebied van voeding en leefstijl. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via boeken, lezingen en trainingen. Omdat het voor veel mensen moeilijk bleek om gezond eten in de praktijk te brengen, begon ze in 2011 boeken te schrijven. Eind 2021 kwam haar eerste bookazine 'Mooi Eten' uit: 

(H)eerlijke recepten plus uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Het geld van haar bestsellers investeerde ze in een biodiversiteitsproject Heerlijk Westerwolds Land. Gezond voedsel komt per slot van rekening van een gezonde bodem en uit een gezonde omgeving.

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Als u medicijnen gebruikt, raadpleeg altijd een deskundige voor u grote veranderingen doorvoert op het gebied van voeding en leefstijl.

De informatie op deze website gaat over voeding, soms met een link naar voedingssupplementen. Houd er s.v.p rekening mee dat:

  • Voeding slechts één van de pijlers is waarmee onze gezondheid te beïnvloeden is. Factoren als ontspanning, beweging, omgeving (in de brede zin van het woord) voldoende slaap, zingeving zijn even belangrijke pijlers.
  • Een gezonde spijsvertering (waaronder maag, darmen, lever, alvleesklier) bepaalt of je voedsel ook daadwerkelijk kunt verteren en benutten. Ook vVoeding die als heel gezond te boek staat is gezond als je het kunt verteren. "Niet wat je eet maar wat je verteert, komt je ten goede" is een eeuwenoude wijsheid.
  • Informatie over voedingsstoffen kunnen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Andersom kunnen onderzoeken die worden aangehaald op basis van supplementen niet een-op-een worden doorvertaald naar voeding.
  • Alle grote onderzoeken die over voeding gepubliceerd zijn gaan over voedingspatronen, niet over losse voedingsstoffen. Ook al worden er soms individuele voedingsstoffen genoemd, ze hebben pas effect als ze onderdeel zijn van een dagelijks gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl. Zie verder eerste bullet.
  • Op deze website wordt geen specifieke voedselstroming gevolgd. Er wordt uitgegaan van een breed palet aan voedingstoffen. Daarom zijn sommige recepten of weetjes niet toepasselijk bij specifieke diëten die groepen voedingsmiddelen uitsluiten.