(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Rode klaver en jouw hormonen

Wat goed is voor de bodem en de aarde is ook goed voor de mens. Wij eten immers wat de aarde ons biedt. En wij zijn ook ‘wat ons eten at’. Des te gezonder de bodem en de omgeving van ons voedsel, des te beter dat voedsel onze gezondheid in goede banen kan leiden. Rode klaver is in dit opzicht een bijzondere topper voor mens & aarde.

Meer (w)eten

Engelwortel

Brein, Hormonen, Spijsvertering

Tijdens iedere wandellezing sta ik er even bij stil om aan de groep te vertellen waar de plant van oudsher voor werd ingezet. Volgens een mythe werd de plant door de aartsengel aanbevolen aan een monnik om ons te behoeden voor plagen. Heeft het ons in de tegenwoordige tijd ook nog iets te brengen?

Meer (w)eten

Rogge

Ik ben fan van oude granen. Met mate zouden ze een prachtig en voedzaam plekje kunnen hebben in een gezond voedingspatroon. Ook rogge is één van mijn favorieten. Prachtig om te zien ook. Dit prachtige plaatje in de avondzon zette me aan om rogge even in het zonnetje te zetten.

Meer (w)eten

Spreads, tien redenen om ze vaak te maken

Aarde, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

Spreads zijn simpel te maken, super lekker en bij alle maaltijden en als tussendoortje te gebruiken. Tien redenen om tongstrelende spreads te maken als je voor je gezondheid & vitaliteit gaat. Zeker in de lente als er zoveel lekkers de grond uit bruist.

Meer (w)eten

Disbalans in je darmen

Brein, Celbescherming, Darmen, Spijsvertering


Meer (w)eten

Het ketogene dieet

Een hype waar menigeen zijn toevlucht toe neemt om kilo’s kwijt te raken en zijn stofwisseling te resetten? Bejubeld om zijn voordelen? Of kleven er ook nadelen aan?

Meer (w)eten

De bodem onder je gezondheid

Aarde, Darmen, Hormonen

Ons voornaamste doel met Heerlijk Westerwolds Land is om terugkeer naar een gezonde bodem en optimale biodiversiteit te bewerkstelligen. Mijn ultieme wens is om het verhaal over de analogie tussen de bodem en onze (darm)gezondheid breed uit te dragen.

Meer (w)eten

Voeding en depressies

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

We staan te boek als een gelukkig land. Toch zijn er steeds meer mensen die te maken krijgen met depressies. Lees hier mijn (w)eetje over de relatie tussen depressies en voeding.

Meer (w)eten

Galaanmaak, galklachten en galstenen

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Spijsvertering

Voldoende galaanmaak is nodig om vetten te kunnen verteren. Dat is iets waar menig mens van op de hoogte is. Maar er zijn veel meer lichaamsprocessen afhankelijk van een gezonde galaanmaak. 1 op de 5 mensen krijgt in zijn leven de diagnose galklachten/galstenen. Mogelijk zijn er veel meer mensen die er last van hebben zonder het te weten. Wat kun je doen met voeding & leefstijl? Dat is veel, heel erg veel zelfs.

Meer (w)eten

Rozemarijn

Toegeven, ik ben een beetje bevooroordeeld wat betreft dit kruid. Voor mij is het een van de lekkerste kruiden uit de Mediterrane keuken waar ik regelmatig gebruik van maak. Wat een aroma en smaak genereert dit kruid, zelfs in een pannenkoek.

Meer (w)eten

Psychobiotische bacteriestammen

Gezonde darmbacteriën zijn de grootste producent van neurotransmitters. Neurotransmitters zijn de boodschapperstoffen die de communicatie tussen al onze hersenneuronen mogelijk moet maken. Men gaat ervan uit dat informatie vanuit 100 miljard neuronen via 1.000.000.000.000.000 (geen typefout) synapsen naar alle delen van je brein gestuurd worden.

Meer (w)eten

Maag en breinvitaliteit

Brein, Darmen, Spijsvertering

Misschien een combinatie van woorden waarvan je denkt: wat hebben die twee nou met elkaar te maken? Nou, eigenlijk heel veel. Het is eigenlijk vreemd dat we niet veel vaker worden gewezen op het belang van een gezonde maag(zuur)functie bij klachten van het brein.

Meer (w)eten

Gerst

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Ontstekingen

Een van mijn favoriete vervangers voor rijst: waarom voeding van ver halen als er op Nederlandse bodem zo’n lekkere vervanger als gerst groeit? Met ook nog een paar unieke eigenschappen voor onze gezondheid.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

NIEUW BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

Boekje met (W)eetjes

Een groot deel van de (W)eetjes zijn gebundeld in het boekje 'Weetjes over (h)eerlijk eten'.
Dit boekje kunt u hier bestellen

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.