(W)eetjes van Rineke Dijkinga

Een optimaal werkend immuunsysteem, je beste vriend

Een optimaal werkend immuunsysteem, je beste vriend

Niet een virus maar een verzwakt immuunsysteem is de grootste bedreiging voor onze gezondheid, aldus een krantenartikel. Een open deur natuurlijk. Om chronische ziekten tegen te gaan zijn we immers ook geheel afhankelijk van een goed werkend immuunsysteem. Bijna 10 miljoen Nederlanders hebben 1 of meer chronische aandoeningen. Bij het gros spelen (stille) ontstekingen een rol. De hoogste tijd om mensen te vertellen dat ze aan hun immuun capaciteit kunnen werken. Dat geldt voor iedereen, jong & oud, ziek en gezond. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen.

Meer (w)eten
Warm & verwarmend voedsel

Warm & verwarmend voedsel

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Spijsvertering

Los van het feit dat voeding letterlijk warm of koud kan zijn, kennen we ook de term 'verwarmend voedsel'. Volgens de Ayurveda kan voedsel een verwarmende, verkoelende of neutrale uitwerking hebben. Vooral voor mensen met een uitgeputte spijsvertering kan het belangrijk zijn hier meer over te weten. En voor mensen die het juist veel te warm hebben, kan het raadzaam zijn om uit te proberen of verkoelend voedsel soelaas biedt. In dit artikel staan we stil bij de voor- en nadelen van warm & koud voedsel. En bij verwarmend & verkoelend voedsel.

Meer (w)eten
Rode klaver en jouw hormonen

Rode klaver en jouw hormonen

Wat goed is voor de bodem en de aarde is ook goed voor de mens. Wij eten immers wat de aarde ons biedt. En wij zijn ook ‘wat ons eten at’. Des te gezonder de bodem en de omgeving van ons voedsel, des te beter dat voedsel onze gezondheid in goede banen kan leiden. Rode klaver is in dit opzicht een bijzondere topper voor mens & aarde.

Meer (w)eten
Engelwortel

Engelwortel

Brein, Hormonen, Spijsvertering

Tijdens iedere wandellezing sta ik er even bij stil om aan de groep te vertellen waar de plant van oudsher voor werd ingezet. Volgens een mythe werd de plant door de aartsengel aanbevolen aan een monnik om ons te behoeden voor plagen. Heeft het ons in de tegenwoordige tijd ook nog iets te brengen?

Meer (w)eten
Rogge

Rogge

Ik ben fan van oude granen. Met mate zouden ze een prachtig en voedzaam plekje kunnen hebben in een gezond voedingspatroon. Ook rogge is één van mijn favorieten. Prachtig om te zien ook. Dit prachtige plaatje in de avondzon zette me aan om rogge even in het zonnetje te zetten.

Meer (w)eten
Spreads, tien redenen om ze vaak te maken

Spreads, tien redenen om ze vaak te maken

Aarde, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

Spreads zijn simpel te maken, super lekker en bij alle maaltijden en als tussendoortje te gebruiken. Tien redenen om tongstrelende spreads te maken als je voor je gezondheid & vitaliteit gaat. Zeker in de lente als er zoveel lekkers de grond uit bruist.

Meer (w)eten
Disbalans in je darmen

Disbalans in je darmen

Brein, Celbescherming, Darmen, Spijsvertering


Meer (w)eten
Het ketogene dieet

Het ketogene dieet

Een hype waar menigeen zijn toevlucht toe neemt om kilo’s kwijt te raken en zijn stofwisseling te resetten? Bejubeld om zijn voordelen? Of kleven er ook nadelen aan?

Meer (w)eten
De bodem onder je gezondheid

De bodem onder je gezondheid

Aarde, Darmen, Hormonen

Ons voornaamste doel met Heerlijk Westerwolds Land is om terugkeer naar een gezonde bodem en optimale biodiversiteit te bewerkstelligen. Mijn ultieme wens is om het verhaal over de analogie tussen de bodem en onze (darm)gezondheid breed uit te dragen.

Meer (w)eten
Voeding en depressies

Voeding en depressies

Bloedsuikerspiegel, Brein, Celbescherming, Darmen, Ontstekingen, Spijsvertering

We staan te boek als een gelukkig land. Toch zijn er steeds meer mensen die te maken krijgen met depressies. Lees hier mijn (w)eetje over de relatie tussen depressies en voeding.

Meer (w)eten
Koolhydraten, ze kunnen je maken of breken

Koolhydraten, ze kunnen je maken of breken

Koolhydraten: ze nemen een groot deel van het Westerse voedingspatroon in. Bij het ontbijt, de lunch, het avondeten en nagenoeg al onze tussendoortjes zijn ze er. Zoveel dat sommige mensen er mogelijk klachten van krijgen en ze in de ban doen. Ze gaan voor koolhydraatarm, ketogeen of Paleo. Terecht? In dit artikel zoomen we in op het verschil tussen langzame en snelle koolhydraten. Wat voor invloed hebben snelle koolhydraten (en daardoor chronisch verhoogde bloedsuikerspiegels) voor je brein, je gewicht en jouw hormoonbalans? En wat is de rol van langzame koolhydraten hierin?

Meer (w)eten
Galaanmaak, galklachten en galstenen

Galaanmaak, galklachten en galstenen

Bloedsuikerspiegel, Darmen, Hart en vaten, Hormonen, Spijsvertering

Voldoende galaanmaak is nodig om vetten te kunnen verteren. Dat is iets waar menig mens van op de hoogte is. Maar er zijn veel meer lichaamsprocessen afhankelijk van een gezonde galaanmaak. 1 op de 5 mensen krijgt in zijn leven de diagnose galklachten/galstenen. Mogelijk zijn er veel meer mensen die er last van hebben zonder het te weten. Wat kun je doen met voeding & leefstijl? Dat is veel, heel erg veel zelfs.

Meer (w)eten
Rozemarijn

Rozemarijn

Toegeven, ik ben een beetje bevooroordeeld wat betreft dit kruid. Voor mij is het een van de lekkerste kruiden uit de Mediterrane keuken waar ik regelmatig gebruik van maak. Wat een aroma en smaak genereert dit kruid, zelfs in een pannenkoek.

Meer (w)eten
Nieuwste boek van Rineke Dijkinga

LAATSTE BOEK: Je brein vitaal - met elke hap een gezonde stap

Ons brein is een grootverbruiker van voedingsstoffen en stelt hoge eisen aan de kwaliteit, diversiteit en vitaliteit van ons voedsel. Een gezonde darm is misschien wel de hoofdrolspeler als het gaat om onze brein vitaliteit. Dit boek biedt volop aanknopingspunten en 110 heerlijke recepten om mee aan de slag te gaan. 

NIEUW: Magazine 'Mooi Eten'. Special over Hormonen.

Mooi Eten Bookazine Rineke Dijkinga

Klik hier  voor meer informatie over dit bookazine

Disclaimer

Deze informatie vervangt geen medische of voedingskundige behandelingen of adviezen. Het is niet bedoeld als therapie, maar als ondersteuning in de breedste zin van het woord. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele klachten en bijwerkingen. Mensen die deze informatie opvolgen doen dit op eigen risico. De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd om zich te wenden tot zijn arts als hij/zij twijfels heeft over zijn persoonlijke gezondheidssituatie. Hoewel de informatie met grote zorg en na gedegen onderzoek is samengesteld, stelt de auteur zich niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in deze informatie. Ook is het belangrijk om te weten dat informatie over voedingsstoffen niet een-op-een kan worden doorvertaald naar supplementen. Zeker niet als u ook medicijnen gebruikt. Raadpleeg ook dan een deskundige.