Sneak Preview: Jouw brein - Geniet van puur eten 

Iedereen wil een gezond brein

Iedereen wil een gezond brein, toch?

Of je nu jong of oud bent, een gezond brein staat vaak hoog op het wensenlijstje. Niet zo gek als je bedenkt dat een gezond brein in hoge mate bijdraagt aan levenslust, positieve emoties, een goede nachtrust, stressbestendigheid, mentale en emotionele stabiliteit en controle over je eetlust. En uiteraard draagt een gezond brein bij aan je leervermogen, een goede concentratie en een goed geheugen. Bovendien zorgt een gezond brein ervoor dat je zelfs op hoge leeftijd nieuwe hersenverbindingen kunt aanleggen. Zo blijf je jong van geest.

​De rol van voeding

Vanuit de invalshoek van de complementaire- en leefstijlgeneeskunde zijn er diverse aanknopingspunten wat betreft voeding & leefstijl als het gaat om een gezond brein en de preventie van breingerelateerde klachten. Inmiddels zijn er heel wat onderzoeken die aantonen welke mogelijke relaties er zijn tussen de gezondheid van het brein en voedingspatronen, voedingsstoffen, beweging, darmgezondheid, leefstijl en omgeving. Daar kunnen we volop mee aan de slag. 

Dit boek richt zich op 9 voedingspijlers waar je elke dag, elke maaltijd, elk tussendoortje mee aan de slag kunt:

  1. Ontstekingsremmend eten
  2. Vitaal, volwaardig, onbewerkt en divers voedsel
  3. Een optimale spijsvertering, darmgezondheid en ontgiftingscapaciteit
  4. Voeding met volop beschermende stoffen
  5. Stressregulatie
  6. Gezonde glucose- en insulineniveaus / gezond gewicht
  7. Gezond hart-en vaatsysteem
  8. Gezonde kooktechnieken
  9. Milieu, natuur, duurzaamheid en natuurwetten

Zoals je snel zult ontdekken in dit boek: bijna al deze aspecten beïnvloeden elkaar op veel manieren en kunnen daarmee vicieuze cirkels doorbreken. 

Of all the things I miss I miss my brain the most

Mark Twain

Weet wat je eet

Per recept krijg je een korte uitleg over één of meer van de 9 pijlers. Het tweede deel van het boek bevat nog veel meer achtergrondinformatie. Zo kan iedereen eruit halen wat voor hem/haar van belang is en verder aan de slag met de tips. Daarmee is dit boek een ‘flinke opstap’ wat betreft kennis en kun je direct in je keuken aan de slag met de recepten: snelle tot zeer snelle, vaak eenvoudige én overheerlijke recepten voor elk moment van de dag. Ook voor tussendoortjes en feesthapjes is er ruim aandacht: maken we die gezonder, dan zetten we flinke stappen. Mijn passie om mensen te vertellen over de relatie tussen onze gezondheid, die van ons voedsel en onze omgeving heeft mij weer volop inspiratie gegeven voor dit nieuwe boek. Met mijn lijfspreuk “Met gezond oud worden kun je niet jong genoeg beginnen’’ hoop ik wederom weer heel wat mensen te kunnen verleiden met de pure, eerlijke smaak van een echt en divers voedingspatroon. Fijn voor je brein, want dat is waar jouw brein, letterlijk en figuurlijk, van geniet. 

(H)eerlijk eten én weten komen ook in dit nieuwe boek van Rineke Dijkinga weer samen.

Wanneer te bestellen?

In de loop van 2020. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de verschijningsdatum. Zoals het er nu uitziet is het boek vanaf dit najaar te bestellen, levering zal in de 3-de week van januari 2021 plaatsvinden.