Lezing: De weg naar meer vitaliteit. Weet wat je eet!

Niet fit, moeite met uit bed komen, niet herstellen na een inspanning, te moe om te bewegen,grote schommelingen in energiepeil, vermoeider uit bed komen dan je erin gaat etc. zijn veelgehoorde klachten. Het is voor ruim 60% van de mensen de reden van hun bezoek aan de huisarts. Onderzoeken wijzen lang niet altijd uit waar deze verminderde vitaliteit mee te maken heeft. En dan nemen we het vaak voor lief, zeker als we wat ouder worden. "Ik ben per slot van rekening ook geen 20 meer", hoor je dan vaak. Maar is dat altijd terecht? Er zijn volkeren genoeg met fitte, vitale honderdjarigen.

Nog te vaak wordt er niet gedacht aan voeding en leefstijl als mogelijke oorzaak. Toch kunnen het hele alledaagse (voeding)gewoontes zijn die jouw energie en vitaliteit ondermijnen.Onbewust, onbedoeld en zeker ongewild zijn er ingeburgerde voedingsgewoontes die bij menigeen de energie en vitaliteit ondermijnen. Rineke Dijkinga geeft, op basis van haar 15 jarige praktijkervaring met dergelijke klachten, volop adviezen om je voordeel mee te doen. Het is maar dat je het (w)eet! Geef voeding daarom de kans die jij verdient!

Ruim 60% van de bezoeken aan de huisarts hebben te maken met de klacht vermoeidheid/ te weinig energie/vitaliteit. Niet altijd kan hiervoor een oorzaak worden gevonden. Ook bloedonderzoeken of andere onderzoeken wijzen niet altijd uit waar de verminder vitaliteit mee te maken heeft. Te vaak wordt er niet gedacht aan voeding en leefstijl als mogelijke oorzaak. Op zich niet zo vreemd: als je dagelijks ongeveer hetzelfde voedingspatroon hebt, verwacht je niet dat jouw klachten daar mee te maken hebben. Toch kunnen het hele alledaagse gewoontes en voedingsmiddelen zijn die jouw energie en vitaliteit ondermijnen.

Het geheim van de fitte, vitale 100 jarigen

Lezing Rineke Dijkinga

Misschien heb je wel eens gehoord van de Blue Zones. Dit zijn gebieden waar procentueel de meeste gezonde, fitte en vitale 100-jarigen ter wereld voorkomen. Hun geheim wat betreft voeding en leefstijl komt ruim aan bod tijdens deze lezing. Met eenvoudige, simpele en gemakkelijk vol te houden tips kun je thuis direct aan de slag.

Fysieke en emotionele vitaliteit

Voel je je lichamelijk of psychisch/emotioneel niet fit en vitaal genoeg? Bij de een ligt het accent meer op lichamelijke vermoeidheid en bij de ander op een verminderde emotionele levenslust. Toch gaan ze feitelijk hand in hand.

Tijdens de lezing zullen we uitgebreid stil staan bij deze wisselwerking. Maar ook waarom het heel logisch is dat je niet lekker in je vel zit als je energie te wensen over laat.

De basisvoorwaarden qua voeding moeten in balans zijn.

Ruim 15 jaar heb ik als orthomoleculair therapeut duizenden mensen begeleidt op het gebied van voeding. Zeker driekwart van hen kampte met vermoeidheid, te weinig vitaliteit en lusteloosheid. Lang niet altijd omdat ze ziek waren maar veel vaker omdat de basisvoorwaarden voor voldoende energie niet werd voldaan. Onderstaande factoren waren in het gros van de situaties de aandachtspunten. Door (h)eerlijke voeding en kleine veranderingen in leefstijl knapte het gros van de mensen binnen een paar maanden op.

6 basisvoorwaarden:

  1. De basis van je eten moet basisch zijn om optimaal fit door het leven te gaan. Ontdek hoe simpel het is om meer basisch te eten. 
  2. Een gezonde bloedsuikerspiegel is een must voor een stabiele stemming en energie. We zullen uitgebreid stilstaan bij koolhydraten, die je kunnen maken of breken wat betreft je energiehuishouding.
  3. Zowel het externe milieu als jouw interne milieu is heel belangrijk voor jouw energie en hormoonhuishouding. Ook hormonen kunnen immers een flinke spelbreker zijn als het gaat om jouw energie. Vaak denken we bij hormonen aan geslachtshormonen maar ook schildklierhormonen, stresshormonen, en hormonen die bij ontstekingen betrokken zijn kunnen de bottleneck zijn bij een tekort aan energie.
  4. Chronische stress kan je energieniveau flink ondermijnen. Juist dan is volwaardige voeding belangrijker dan ooit. Bij dit onderwerp ligt het accent op snel te maken maaltijden; tijdgebrek kan bijna niet de oorzaak zijn van ongezonde voedingsgewoontes.
  5. Je darmen en spijsvertering zijn misschien wel je belangrijkste pijlers om je energie te ondersteunen. ‘Niet wat je eet maar wat je verteert komt je ten goede’. Als eten niet goed verteerd wordt kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor jouw energie. Tijdens de lezing zullen we stilstaan bij de basisvoorwaarden voor een gezonde spijsvertering
  6. MAAK ER EEN GEZOND FEESTJE VAN: Hoe je van tussendoortjes, borrelhapjes en andere feestgerechten ook een feest voor je energieniveau maakt. 

Hoewel deze lezing niet gericht is op vermoeidheid door chronische ziekten kan het juist bij chronische ziekten heel zinvol zijn om met bovenstaande factoren rekening te houden. Niet naar de lezing? In mijn boek 'Op weg naar meer energie' worden bovenstaande factoren met bijbehorende recepten uitgebreid uit de doeken gedaan. 

Specifieke voedingsstoffen die tot vermoeidheid kunnen leiden

Los van bovengenoemde basisvoorwaarden kunnen er ook specifieke voedingsstoffen zijn die voor onbegrepen vermoeidheid kunnen zorgen. Denk aan B12, andere B-vitamines, jodium, Omega 3 vetzuren of magnesium. Wat zijn symptomen die mogelijk duiden op een tekort? En hoe kun je deze voedingsstoffen adequaat aanvullen?

Informatie & inschrijven

Datum: ONBEKEND
Locatie: Dominicanen Klooster, Assendorperstraat 29, 8012 DE Zwolle (parkeerplekken op terrein Klooster, ook goed bereikbaar met openbaar vervoer)
Tijd: van 10.00- 13.30uur
Kosten: € 39.95 euro inclusief koffie/thee, een aantal hapjes en een lunch.

Klik hier om je aan te melden