Lezing: voeding ons vergeten brein medicijn

Een positieve stemming, stressbestendigheid, geheugen, aandacht, leervermogen, eetgedrag etc. zijn ook afhankelijk van de juiste 'brein voeding'. Het is maar dat je het (w)eet.

Ruim 1 miljoen Nederlanders slikt antidepressiva. Het gebruik van een medicijn als Ritalin is de afgelopen jaren explosief gestegen. De ziekte van Alzheimer, MS en Parkinson zijn flink in opmars. Klachten van en in ons brein zijn voor mensen het grootste doemscenario, veel meer dan fysieke klachten. En niet zo vreemd, want elke lichaamsfunctie is (mede)afhankelijk van een goed functionerend brein en goed werkende neurotransmitters. Maar..... veel van onze lichaamsfuncties (denk aan je spijsvertering) zijn ook uitermate bepalend voor de gezondheid van ons brein. Zijn er dingen die we zelf kunnen doen om ons zenuwstelsel optimaal te laten functioneren? Gelukkig wel! Ons brein heeft, ondanks zijn geringe afmeting ten opzicht van de rest van ons lichaam, erg veel voedingsstoffen nodig. Daarom is optimale voeding zo belangrijk. Het is maar dat je het (w)eet! En dat is waar deze lezing over gaat.

Inhoud lezing

  • De rol van neurotransmitters als het gaat om stemming, stabiliteit, energie, gedrag, stress beheersing, leervermogen, aandacht, concentratie, plezier in het leven, eetlust, zin in bewegen, je immuunsysteem etc. Het is bijna niet te bevatten hoeveel er door deze boodschapper ‘hormonen’ wordt beïnvloedt (neurotransmitters vallen ook onder het hormoonsysteem)
  • Voedingsstoffen die minimaal nodig zijn om de aanmaak van neurotransmitters en een gezond brein mogelijk te maken. We denken vaak dat we deze voedingsstoffen volop tot onze beschikking hebben. Maar is dat wel zo? Rekenen we ons niet vaak rijk aan stoffen die we niet tot onze beschikking hebben? Weet van deze stoffen en pas ze toe in je dagelijkse maaltijden! Op een hele simpele manier!
  • Waarom cholesterol zo belangrijk is voor een gezond brein en de aanmaak van neurotransmitters.
  • Welke voeding/voedingsstoffen zitten er in ons eten die de aanmaak van neurotransmitters en het gezond houden van ons brein belemmeren om goed te kunnen functioneren.
  • Welke andere leefstijl en milieu factoren spelen een rol.
  • De wisselwerking tussen ons brein, neurotransmitters en ons totale hormonale systeem.
  • Voedingsstoffen die specifiek de aanmaak van de belangrijkste neurotransmitters (dopamine, serotonine, GABA en acetylcholine) positief kunnen beïnvloeden.
  • Stress en de negatieve invloed op de aanmaak van neurotransmitters en ons totale hormoonsysteem
  • De belangrijke rol van gezonde vetten. En hoe kunnen we die eten?
  • Gezonde darmen spelen een cruciale rol in de aanmaak van neurotransmitters en de gezondheid van ons brein? En hoe zouden we zowel voor gezonde darmen als voor een gezond brein kunnen eten?

Informatie & inschrijven

Datum:  23 februari 2019
Locatie: Karmelklooster, Burgemeester Wuiteweg 162, 9203 KP Drachten
Tijd: van 10.00- 13.15/13.30 uur
Kosten: € 36.95 euro inclusief koffie/thee, een aantal hapjes en een bordje met wat eenvoudige lunchgerechten

Klik hier om je aan te melden