Zomerse overvloed

23 juni 2022

zomerse overvloed verwerkt in lunchbuffet

Mijn favoriete zomerrecepten

Ik vind het heerlijk om in de zomer gerechten op tafel te zetten waar je niet al te lang voor in de keuken hoeft te staan. Of waar al een groot deel van 'geprept' is. In mijn diepvries liggen standaard gekookte haver en naakte gerstkorrels. Daar maak ik in een handomdraai een zomerse maaltijdsalade van. Ook standaard zijn gekookte bonen in kleine zakjes. Even ontdooien en je verwerkt ze in een maaltijdsalade. Ook zo’n heerlijkheid in de zomer: koude pasta- of aardappelsalade. Ik combineer die met eigengemaakte kappertjes van Oost-Indische kers en vaak mijn fameuze wildplukpesto. En dan natuurlijk mijn smaakwatertjes! Daar heb ik zoveel plezier in. Voor elke groep die we op ons land ontvangen maak ik een ander smaakje. Behalve erg leuk om te maken is het een super dorstlesser. Op hete dagen doe ik er een paar korrels zeezout of wat mineraaldruppels in. Dat zorgt voor meer smaak en is een mooie aanvulling van de mineralen die je uitzweet. Wie mij een beetje kent weet dat ik gek ben op pizza's en pannenkoeken. De 'pizzabodems' maak ik van allerlei ingrediënten: van quinoa en bloemkool tot een mediterrane groentebroodmix. Van het groentebrood heb ik ook altijd wat bolletjes van op voorraad, zodat ik er alleen nog een salade bij hoef te maken. Ook heb ik altijd een stapeltje haver/boekweit (of 5 granen) pannenkoekjes op voorraad. Alles wat ik voorhanden heb aan groenten en kruiden gebruik ik als ‘beleg’. Mijn inspiraties tref je hieronder aan. Zo hoop ik dat je net zoveel plezier beleeft aan het opscharrelen en creëren van je zomerse maaltijden als ik. Geniet ervan! En leuk als je eens aanschuift bij een outdoor training/lezing die ik geef. Het zomeraanbod staat weer online

Op de foto hierboven heb ik zojuist weer wat voorraad gemaakt voor onze groep van deze week.

1. Groentebrood, een recept uit mijn boek 'Alles draait om je hormonen'. Ik ben zelf geen broodeter, maar een brood waar je allerlei Mediterrane ingrediënten aan toevoegt... Dát vind ik wel heel lekker. Je kunt het brood helemaal zelf maken of de broodmix kant en klaar kopen. Uit 1 kilo mix maak ik altijd 4 pizzabodems die ik minstens 8 uur laat rijzen. Ik doe daar nog wat lekkere dingen door (rode ui, paprika, knoflook etc) en bak ze 10 minuten in de oven. Een paar vries ik in. Na het ontdooien kun je die nog even kort afbakken en beleggen met wat je waar wilt. Als je ze wat laat afkoelen is zelfs sla een heerlijke topping voor een pizza.

2. Groentebrood bolletjes. Ook lekker natuurlijk. Ik maak er altijd een kruidenboter bij: de boter au bain-marie smelten, op smaak brengen met peper, zout en wat knoflook en nog mooie bloemblaadjes of wat verse kruiden toevoegen. De groentebrood bolletjes serveer ik bij een maaltijdsalade. Je kunt ze helemaal zelf maken of de kant-en-klare groentebroodmix kopen (zie link hierboven). En superleuk: deze mix is 100% gemaakt van Westerwoldse spelt, met dank aan boer Jan. De mediterrane kruiden zijn van Het Blauwe Huis.

3. Aardappelsalade met een zeebries. Heerlijk om deze te maken met jonge aardappelen, asperges, peulen of straks overheerlijke sperziebonen. Groenten van het seizoen zijn vaak zeer betaalbaar. En anders is deze salade met diepvries peulen of sperziebonen ook lekker. Koude aardappelen zijn door de hoeveelheid resistent zetmeel die ze bevatten een feestje voor je darmbacteriën. Zie mijn artikel 'boterzuur en de rol van resistent zetmeel'. En mooi voor een stabiele bloedsuikerspiegel: de koolhydraten in koude aardappelen kunnen niet meer worden afgebroken tot suikers. En dus je bloedsuikerspiegel ook niet ontregelen. Zo eenvoudig is het. Zie verder mijn artikel 'koolhydraten kunnen je maken of breken'.

4. Koude pastasalade. Die maak ik met restjes pasta of groenten. Met geroosterde groenten vind ik die erg lekker, met daarbij een lekkere groene salade. Daarvoor maak ik de ene keer een dressing van alleen balsamico en olijfolie, de andere keer van rode of groene pesto en ook wel eens van rauwe hangop en mosterd. Waar je maar zin in hebt. Mijn feestje is sinds een week helemaal compleet: er is Westerwoldse 5-granen pasta op de markt gekomen met zelfs een klein aandeel meel van ons eigen land erin verwerkt. Super lekker, super voedzaam. Ook mooi voor je darmbacteriën, want de vezels uit deze oude granen zijn om veel redenen een aanwinst voor je gezondheid. Zie verder mijn artikel 'Goed gastheer zijn voor je darmbacteriën".

1. Quinoa plaattaart. Tip: maak er een paar en vries een deel in voor een lekker voorraadje. 'Beleg' ze met alles wat het seizoen biedt: pesto, sla, geblancheerde groenten, zongedroogde tomaten, noten, zaden, pitten, feta, stukjes kip. Alles wat jij lekker vindt. Heerlijk én voedzaam.

2. Zomerse haver of gerstsalade. Zo lekker, zo voedzaam, zo betaalbaar en zo lokaal! Als je de granen tenminste lokaal koopt. Stiekem ben ik er best trots op dat er inmiddels al zoveel mooie meelmixen uit Westerwolde zijn. Te koop bij o.a. Waldfarming (ook handig om daar je grootverpakking droge bonen in te slaan) en Mole't Lam.

3. Romige groentebowl. Zeker in de zomer ben ik gek op een bowl: zó leuk je eigen kommetje met lekkers. Bij ons op het land zijn de peulen en tuinbonen 'ready to eat'. Gisteren was mijn bowl dus eentje met Westerwoldse pasta, sla, noten, peulen en tuinbonen. Geen verse voorhanden? Ook diepvries tuinbonen, peulen of doperwten zijn erg lekker. Gebruik je koude pasta, dan is dat ook mooi voor je darmbacteriën en de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel.

4. Rabarber kwarktaart. Heb je rabarber in de tuin? Of kun je het goedkoop krijgen, bijvoobeeld bij Hofweb? Sla dan nu je slag! Vanaf eind juni wordt het afgeraden om nog rabarber te oogsten omdat de hoeveelheid oxaalzuur dan flink toeneemt. Daarom heb ik voor minstens 15 taarten even rabarber geoogst en ingevroren. Deze taart is gewoon té lekker om alleen in rabarbertijd te eten.

Fruit in overvloed

Deze week waren de kersen, aardbeien, braambozen, frambozen, zwarte en rode bessen allemaal tegelijk rijp. Wat een weelde zoveel onbespoten rood fruit. Onze moestuin en houtwallen zijn gebaseerd op de principes van de permacultuur. Eén van de principes van de permacultuur is: delen van de overvloed. Dus ben je in de buurt, pak een bakje en ga plukken. Of kijk op pluktuinen.nl waar bij jou in de omgeving een pluktuin is. Ik droog mijn rode fruit tot fruitleer. In mijn optiek is dit alleen mogelijk als je onbespoten fruit kiest. Het eindproduct is immers heel geconcentreerd fruit en bij bespoten rood fruit zitten dan ook de residuen van bestrijdingsmiddelen in zeer geconcentreerde vorm in je fruitleer. Zie verder mijn artikel hormoonverstorende stoffen. Uiteraard kun je van het fruit ook jam en sap maken of ze gewoon in z'n geheel verwerken. Hoe dan ook: ga je voor je algehele gezondheid, kies dan voor onbespoten fruit. Hieronder mijn favoriete rood fruitrecepten (en een paar foto's):

1. Mini pannenkoekjes van haver, boekweit, emmer, rogge en gerst. Meerdere graansoorten mengen is een prachtige manier om meer diversiteit voor je darmbacteriën te realiseren. Deze pannenkoekjes vind ik superlekker door ze te besmeren met notenpasta of pindakaas. Daaroverheen leg ik een dikke plak rode biet en garneer het geheel met aardbeien, dukkah*, noten, zaden en pitten. Als finishing touch gaat er een heerlijke dressing van rood zomerfruit, olijfolie en azijn overheen. *Geen zin om zelf Dukkah te maken? Er is een leuke zomeractie bij Salterra, inclusief wakame uit Nederland. Zie ook mijn heerlijke cracker recept met WakameVoer bij het afrekenen wel even de code 'RINEKE' in als je de korting wilt ontvangen.

2. Hippe rode bietensalade. Dit is en blijft een van mijn favoriete salades. Wat kun je toch een blaadjes en mooie bloemen opscharrelen in je tuin/in de natuur om een heerlijke, grotendeels gratis salade mee te maken. Natuurlijk met de heerlijke rood fruitdressing van hierboven.

3. Mijn droogoven staat bijna continue aan om fruitleer te maken van het zomerfruit. Ik bedacht er een leuke toepassing voor. Ik wilde 100% lokale havermoutkoekjes maken met een zoetje. Maar krenten en rozijnen groeien natuurlijk niet lokaal. Daarom knipte ik het fruitleer in kleine stukjes en deed ze door de havermoutkoekjes. Dat had ik veel eerder moeten bedenken, want wat is dat lekker!

4. Voedzame porridge. Mijn porridge bevat rood zomerfruit en wat stukjes gedroogd fruitleer. Omdat ik totaal niet van melk houd maak ik de porridge met een plantaardige variant. Als je tijd over hebt kun je je eigen plantaardige melk maken van haver of noten. Die zijn zo schrikbarend duur in de winkel (terwijl het toch echt vooral water is!). Zie voor het recept mijn boek 'Op weg naar meer energie' of kijk op internet waar je legio recepten vindt.

Op vakantie in het buitenland gaan veel mensen 'op scharrel' naar hun eten: op marktjes, in kleine dorpjes, bij lokale boerderijwinkels, etc. Eenmaal terug in 'de waan van de dag' doen we dit vaak niet meer. Toch denk ik - en ik hoor dat van heel veel mensen om mij heen - dat met eten bezig zijn veel mensen een stukje rust, creativiteit en zingeving geeft. Kijk eens of je de smaak te pakken krijgt. Wellicht helpt het om boodschappen doen anders te 'labelen'. Want op scharrel naar écht onbewerkt en duurzaam eten kan toch geen 'jammer van de tijd' zijn? Je bent met je eten bezig en dus met het leven bezig.

Bovendien: het zou fantastisch zijn als we ons eten voor een groot deel weer opscharrelen bij kleinschalige lokale boeren, op markten en in boerderijwinkels. Bij boeren die het beste voor hebben met Moeder Aarde, maar vaak geen poot aan de grond krijgen door de globalisering en veel te lage prijzen. Door bij hen te kopen ondersteunen we de boeren. Boeren 'wegsaneren' is zonde. Juist kleine regeneratieve boeren voeden overal op aarde een groot deel (circa 70%*) van de mensheid. Alleen horen we dat nooit. Diezelfde regeneratieve boeren zorgen voor een prachtig landschap en gezonde bodems, waar de grootschalige industriële/chemische landbouw juist zorgt voor verlies van biodiversiteit, bodemuitputting en ook uitputting van onze gezondheid. Hopelijk kunnen we door lokaler, duurzamer en met het seizoen mee te gaan eten bijdragen aan 'zomers van overvloed'. Ook toekomstige generaties.

Een fijne zomer! En dank als je aan de kleine regeneratieve boeren denkt bij je aankopen.

* Vakantie leestip: 'Wie de aarde nu echt voedt / Vandana Shiva.

Over de auteur van dit artikel

Rineke is opgeleid als natuurgeneeskundig- en orthomoleculair therapeut. Ruim 15 jaar lang heeft ze mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk op het gebied van voeding en leefstijl. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via boeken, lezingen en trainingen. Omdat het voor veel mensen moeilijk bleek om gezond eten in de praktijk te brengen, begon ze in 2011 boeken te schrijven. Eind 2021 kwam haar eerste bookazine 'Mooi Eten' uit: 

(H)eerlijke recepten plus uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Het geld van haar bestsellers investeerde ze in een biodiversiteitsproject Heerlijk Westerwolds Land. Gezond voedsel komt per slot van rekening van een gezonde bodem en uit een gezonde omgeving.