Ik ga dit jaar op avontuur: ik ga namelijk op voedselsafari. Wat een fantastisch vooruitzicht. Eentje waar ik eigenlijk al vanaf mijn kindertijd van droom. Het is een safari op een ‘postzegel’ land. Een postzegel waar ongelooflijk veel te zien, te ervaren, te proeven, te leren, te doen, te voelen en te ontdekken valt. De postzegel heet Heerlijk Westerwolds Land. Hier gaat ons plan “Eet het jaarrond van eigen grond” van start. We gaan ervoor dat onze safari een succes wordt….zodat er op veel meer plekken in Nederland postzegels ontstaan waar iedereen op voedselsafari kan gaan. Reis je een stukje met me mee dit jaar? Ik zal regelmatig een reisverslag delen.
Blog berichten
Niets mooier dan tradities, vind ik. Bijzonder om te zien ook hoe we toch aan onze tradities hangen. Ze schijnen ons rust, zekerheid en houvast te geven in woelige tijden. En die hebben we wel gehad, de afgelopen jaren. Als het gaat om onze voedseltradities zou ik wel graag een voorstel willen doen: waarom buigen we we ze niet om naar mooie, lekkere en ook nog eens gezonde alternatieven. Want zeg nou zelf: Als we iets te vieren hebben, is het toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dat meestal doen met eten dat onze gezondheid en die van de aarde niet ondersteunt?
Veel mensen associëren een rode wijn met gezondheid. Het is immers een onderdeel van het Mediterrane dieet. En dat klopt. Net als van olijfolie wordt ook van rode wijn verwacht dat het bijdraagt aan de gezondheid van de mensen die dit traditionele voedingspatroon strikt naleven. Maar mag ik even een paar dompertjes op de feestvreugde zetten?
Regelmatig poppen ze op in de media, de berichten over bestrijdingsmiddelen in ons voedsel. Onder andere dat de hoeveelheid gif op Nederlandse groentes niet af-, maar juist toeneemt. Verontrustend nieuws, want zodra bepaalde middelen zoals glyfosaat via ons voedsel, de bodem, drinkwater en lucht onze darmen bereiken kunnen ze schade toebrengen aan onze gezondheid. Wat doet al dat gif in ons eten, en belangrijker nog: wat doet het in ons lichaam? En het allerbelangrijkste: wat kun je zelf doen om de belasting te verminderen en je er tegen te beschermen? De glyfosaattest waar ik mezelf jaarlijks aan onderwerp, was de aanleiding tot deze blog.
Volgens oude gebruiken vieren we met Kerst en Oudjaar het licht, het leven, hoop en dankbaarheid. De Kelten vierden met Kerst de wedergeboorte van het licht, omdat ze de donkerste dag weer hadden overwonnen. Ze vierden dat de natuur weer zou ontwaken en tot leven zou komen. Om opnieuw te gaan bloeien en voedsel te schenken. Ze vierden ook hun dankbaarheid, voor de natuur en voor al het voedsel dat hen weer was geschonken. Zou het dus niet super(logisch) zijn als we daarom eten serveren dat deze essentie ondersteunt? Met ‘levend voedsel’? En zullen we dan bij deze gerechten direct een levendig verhaal vertellen?
Lees mijn 15 tips + 25 recept ideeën hoe je elk feestjes ook feestjes voor jouw gezondheid & die van de aarde maakt. Ze zijn mooi om te zien, ze leggen je smaakpapillen in de watten, houden rekening met jouw gezondheid, die van je darmbacterien en die van de aarde, zijn fijn voor de lokale boer/teler, leuk om op te scharrelen én mooi voor je portemonnee. Kortom, ingredienten voor prachtige en betaalbare feestcreaties op je bord.
December is een prachtige maand om vensterbank-agrariër* te worden, als je dat niet al was. Ga je een deel van je eten (zwammen, kiemen, microgroenten etc.) in je eigen vensterbank of op je aanrecht telen, dan heb je veel minder last van de voedselinflatie die gaande is. Bovendien krijg je écht waar voor je geld op je etensbord. Los van de inflatie zie ik een prachtig toekomstperspectief voor deze manier van agrariër worden. Als we toch eens allemaal, liefst al op jonge leeftijd, weer in aanraking zouden komen met de imponerende groeikracht van voedsel uit een miniscuul zaadje, dan…………
Ik ging naar het stikstofcongres als luisteraar en spreker. En maakte deze korte samenvatting van imponerende dingen die er gezegd werden. Eigenlijk weten we het al lang: het zijn namelijk waarheden als een koe! Hopelijk dragen deze ‘waarheden van & als een koe’ na de verkiezingen bij aan een gezondere bodem- lucht- en waterkwaliteit. En aan een duurzame landbouw die gezonder voedsel en een gezonder leven voor mens en dier met zich meebrengt. Ook voor onze gezondheid is bewustwording over stikstof van groot belang.
Wees alert op je eiwitten bij een veganistisch voedingspatroon: je kan te weinig eten maar ook te weinig volwaardige eiwitten. Omdat eiwitten de belangrijkste bouwstenen in je lichaam zijn is het goed hier meer over te weten en je voedingspatroon eventueel bij te stellen. Dit artikel is een toevoeging op mijn artikel ‘Veganisme, de voordelen en valkuilen.’
In het nieuws werd geopperd: “Misschien moeten er waarschuwingen op het etiket van vlees: We kennen allemaal de waarschuwingen op pakjes sigaretten. In tekst en soms met heftig beeld worden mensen eraan herinnerd dat roken slecht is voor de gezondheid. Wat als diezelfde tactieken gebruikt worden op vleesproducten? Dat het eten van vlees slecht is voor het klimaat, pandemieën kan kan veroorzaken en onze gezondheid kan schaden?” Helemaal eens dat we veel minder vlees en dierlijk eiwit moeten eten. Maar mag het iets genuanceerder s.v.p?









