In onze prachtige cursus-/trainingslocatie PUUR Westerwolde is het laatste tegeltje van de muur gehaald. Op de laatste dag van 2021 hebben we de sleutels ingeleverd. Ondanks de moeilijke laatste twee jaren, hebben we er een mooie tijd gehad. Dagelijks krijg ik nog mailtjes van cursisten die het roer qua voeding en gezondheid drastisch hebben omgegooid, zodat ik er soms bijna beduusd van ben. Zo sprak ik vorige week iemand die al (h)eerlijk etend 20 kilo was kwijtgeraakt! Die gebruikte geen medicijnen meer voor een verhoogd cholesterol, verhoogde bloeddruk en diabetes en voelde zich herboren. Fantastisch!
Blog berichten
Met de jaren wordt voor Rineke steeds duidelijker dat veel mensen onbewust, ongewild en onbedoeld voeding eten die hun gezondheid niet ten goede komt. Voeding die klachten veroorzaakt, in stand houdt of verergert. Simpelweg omdat mensen zo weinig weten over gezonde voeding en hoe belangrijk een gezonde natuur en gezond milieu zijn voor de menselijke gezondheid
Abraham Maslow had een quote over een hamer en een timmerman. Als je alleen een hamer hebt, dan denk je dat je alles met die hamer kunt oplossen. Met andere woorden: als je je focust op één ding zie je heel veel andere mogelijkheden niet meer. Is er iets dergelijks aan de hand met onze aanpak in de strijd tegen Corona? Zien we een structurele aanpak niet over het hoofd? Logischerwijs wel, want in de kern heeft gezondheid te maken met veerkracht en robuustheid. En dat is voor een groot deel afhankelijk van voeding, leefstijl, omgeving, natuur en milieu.
‘Er warmpjes bij zitten’, dat is zeker als het buiten koud is echt belangrijk voor het goed functioneren van lichaam en geest. Onlangs verzamelde ik een flinke emmer vol tamme kastanjes. Deze kastanjes had ik in gedachten al omgetoverd tot heerlijke ‘warme en verwarmende’ gerechten. Een eekhoorn dacht er net zo over en begroef ze als wintervoorraad. Ze gaan nu de eekhoorn warm houden. Van harte gegund natuurlijk. Ik kan ander warm en verwarmend voedsel kopen.
Wereld Menopauze dag is de dag waarop we stilstaan bij de gevolgen van de menopauze. Bij de risico’s op (onbegrepen) klachten die ermee gepaard gaan. Voeding en leefstijl die je hormonen ‘knuffelen’ zijn belangrijk om de risico’s te verminderen. Is het niet fantastisch dat dat zo (h)eerlijk kan?
Een prachtige quote van Michael Pollan. Ik moest eraan denken toen ik een lokale fruitteler vroeg: ‘is het bespoten of onbespoten wat je verkoopt’? ‘Bespoten’ zegt hij. “Doen we zes keer per seizoen, anders hebben we niks. Maar ondanks dat zijn ze superlekker hoor!” Fijn om dat te kunnen navragen bij een lokale teler. Kun je besluiten of je dat wel of niet wilt eten.
De afgelopen maand had ik het moeilijk. Ik had een déjà vu. Het deed me denken aan mijn ‘klimaat crisis’ die ik op 14-jarige leeftijd een aantal maanden had.
Gezondheid is niet iets wat ons ‘zomaar overkomt’, daar moet wel aan gewerkt worden. Het mooie is: dat kan, elke dag. Gezondheid draait namelijk primair om veerkracht.
Wat een jaar: wat betreft de droogte van het voorjaar en de lange hittegolf die er achter aan kwam. De gewassen, ook op Heerlijk Westerwolds Land kreunen, zuchten en worstelen met de omstandigheden. Lang niet alle gewassen zullen het redden, is de verwachting. Maar er is 1 plant die zich er niets van aantrekt. Sterker nog, het lijkt wel of hij nog beter gedijt bij deze extreem hete en droge periode. Daar waar je overal om je heen gele, dorre en soms verwelkte planten ziet tiert de Melde welig en groeit als….onkruid!
Eetbare houtwallen en bosranden rondom de kleine akkers die de biodiversiteit verhogen, het bodemleven verbeteren, de kleinere boer van extra inkomsten voorzien, ons landschap verfraaien en ons lekker, lokaal, voedzaam, divers & vitaal eten schenkt dat de gezondheid van de mens optimaal ten goede komt.









