Lang voordat de termen duurzaam-, maatschappelijk- en sociaal verantwoord ondernemen werden uitgevonden, draaide bakkerij Driekant al op deze principes. Ze gaan dit jaar hun 26ste jaar in als bakker met een ‘eigen wijs’: ze doen het allemaal net ietsje anders. Zo waren ze een van de eerste bio-bakkers van Nederland. Ontwikkelden ze de overheerlijke wereldbol, bedoeld om honger de wereld uit te krijgen. En waren ze hun tijd ver vooruit als het gaat om arbeidsparticipatie & eerlijke kansen voor iedereen. Ook nu zijn ze hun tijd ‘in bakkersland’ weer ver vooruit met hun nieuwe lijn: Vitale bakkerijproducten van Nederlandse bodem. Lees hier het verhaal dat Rineke voor ‘MOOI Eten uit de lokale keten’ maakte na een paar bezoeken aan dit bedrijf. Na het lezen van dit verhaal (of de vele andere op hun website) snap je ook direct waarom deze bakkerij met zijn grote duurzame bakkershart voor veel van hun vitale producten ons Mooi Eten keurmerk heeft gekregen.
Aan het eind van het verhaal zie je hun introductie-actie met hun nieuwe koekjes en crackers.
Korte terugblik
Geld verdienen was niet de heilige graal waarvoor dit bedrijf werd opgericht. Oprichter Henk Smit was een sociaal, maatschappelijk, bevlogen, ambachtelijk en kunstzinnig mens die de bakkerij oprichtte. Bakker worden om mensen enkel te voeden en een inkomen te hebben, was gewoon niet zijn drijfveer. Een gemeenschap opbouwen waarin werknemers gelijkwaardig aan een prachtig ambachtelijk product kunnen bijdragen wél. Vijf jaren geleden namen zijn zonen Marijn en Piet Smit het over. Henk bleef als sterk betrokken als inspirator bij het bedrijf. Tot grote droefenis van iedereen overleed Henk in februari 2022. Zie deze ‘in memoriam’. Het jaar waarin ze hun 25-jarige jubileum zouden vieren. Het gemis is er nog elke dag. Maar zijn passie, visie en missie waren zo sterk verankerd in het wezen van bakkerij Driekant, dat ze voortleven in zijn zoons en alle medewerkers. Je voelt het in alles wat ze doen.
Werk is meer dan een inkomen
Bij Driekant zijn ze ervan overtuigd dat ieder mens recht heeft op arbeid. Omdat een baan simpelweg veel meer is dan een inkomen. Werk draagt bij aan vertrouwen, identiteit, zingeving, zelfontwikkeling, trots en sociale vaardigheden. Daarom zou er voor iedereen een eerlijke kans op werk moeten zijn, vond Henk. Zonder werk ontneem je mensen een wezenlijke levensbehoefte. Hij begon in 1974 met zijn eerste bakkerij. Na een aantal normale bedrijven gehad te hebben, werd hij in 1992 gevraagd een bakkerij op te zetten op een instituut. Daar kwam hij in aanraking met mensen die in een commerciële economie geen baan kunnen krijgen. Hij zag wat het met mensen deed als ze in hun baan geen commerciële bijdragen leveren en werk als activiteit wordt beschouwd om ze bezig te houden. Zo neem je ze niet echt serieus in wat we wél kunnen.
Mensen gedijen het best op een verantwoordelijkheid in teamverband en het feit dat ze serieus bijdragen aan het resultaat van een bedrijf. Dat ligt voor ieder mens op een ander vlak. De nadruk ligt niet op wat deze mensen aan beperkingen hebben, maar op wat ze wél kunnen. Voor iedereen, met welke beperking dan ook, vinden ze wel iets wat mensen wél kunnen bijdragen. Daarom is iedereen ook verantwoordelijk voor zijn/haar stukje in het proces en op de uiteindelijke kwaliteit van hun ambachtelijke eindproduct. Want of je nu schoonmaakt, meesterbakker bent of zorgt dat het etiket mooi op het product komt: alles draait om de tevredenheid van de klant die een lekker, ambachtelijk en mooi eindproduct koopt.
Zo’n 50% van de arbeidsplaatsen (uitgedrukt in fulltimebanen) werkt via een arbeidsparticipatie project. Dat betekent dat de vaste kern van personeel veel tijd kwijt is aan de instroom van de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het vergt veel van ze om met een wisselende groep mensen toch elke dag een constante kwaliteit af te leveren. Maar het is ook een enorme verrijking om voor ieder mens werk te vinden wat past bij zijn/haar capaciteit en ontwikkelingsfase.
Creativiteit & vorming
Ervaring en vaardigheden opdoen op de werkvloer is niet het enige wat Driekant hun arbeidsparticipanten biedt. Buiten het werk om krijgen deze mensen creatieve trainingen op het gebied van persoonlijke ‘mens-ontwikkeling’. Ze worden uitgenodigd tot inspiratie, creativiteit en zingeving door allerlei workshops. Denk aan schilderen, boetseren, theater maken, sporten enzovoort. Ze worden aangemoedigd om hun creativiteit te ontwikkelen vanuit het niets. “Wat wordt er in je aangeboord als er niets is? Wat maak, doe of creëer je dan?” Ook zijn grenzen, zowel het bewaken als het verleggen ervan, vast onderdeel van het programma. Creativiteit en vorming zijn belangrijke aspecten in een ambachtelijk bedrijf als Driekant.
Creatief overleven is als bedrijf in zijn geheel is ook zeker aan de orde. De afgelopen jaren van Corona en de energiecrisis vergden veel creativiteit als het gaat om inzet van mensen, inkoop van grondprijzen etc. Hun grootste troef, mensen in kleine hechte groepjes laten samenwerken aan een product, werd door Corona hun grootste achilleshiel. Wat hen bij de huidige crisissen helpt, is het feit dat ze nog nooit met de stroom mee zijn gegaan. Ze hebben altijd al een andere koers gevaren en nooit de makkelijkste weg genomen. Inzet, creativiteit, commitment en betrokkenheid van alle werknemers is onontbeerlijk om zulke tijden door te komen. De trots op hun eindproduct, waar iedereen een bijdrage aan heeft geleverd, is een van de belangrijke redenen van hun jarenlange succes.
Leuk om te weten over het logo?
Dé belangrijke aspecten waar het bij Driekant om draait en de drie woorden die daar bij horen zijn:
1. Ambachtelijke productie (biologisch brood en banket)
2. Persoonlijke ontwikkeling en vorming (coaching, yoga, teamactiviteiten, dagopening)
3. Inspiratie door kunst en creatieve expressie (tekenen, schilderen)
Prachtig om dat terug te zien in hun logo die deze 3 aspecten in zich draagt in de vorm van penseelstreken.
Brood is meer dan een product om monden mee te voeden
Brood kan veel meer zijn dan een product om monden meet te voeden. Ook hierin wil bakkerij Driekant het voortouw nemen. Ze willen het bewustzijn van al hun klanten ‘voeden’ door in te zetten op lokaal, duurzaam, vitaal voedsel. En de consument daarin te betrekken. Ze werkten al jaren samen met Arjen en Winny van Buuren van Landgoed Velhorst. (Zie ook het mooie artikel van Arjen en Winny in MOOI Eten | MOOI Leven en de foto’s hieronder) Een deel van hun brood werd al met de tarwe, spelt, rogge en haver van Velhorst gemaakt. Dit artikel in MOOI Eten | MOOI Leven (link) zorgde voor het laatste zetje bij hun volgende stap: Terug naar de basis met hun nieuwe lijn ‘Vitale voeding’. Producten waar je op alle niveaus de vitaliteit mee vergroot. En die ons wezenlijk voeden. Ze zijn trots op deze lijn erbij: hiermee doen ze letterlijk en figuurlijk iets om de noeste arbeid en energie van de boer, de bodem, de natuur, de zon de molenaar en de bakker in het eindproduct levend te houden! Zie ook dit artikel over het leven in voedsel.
Maak kennis met hun nieuwe lijn “Vitale voeding”
Bakkerij Driekant heeft het assortiment sinds half maart 2023 uitgebreid met lokale, biologische, volkoren (oer)granen: Driekant Vitale Voeding. Steeds meer mensen zoeken een voedingspatroon met meer vezels en alternatieven voor tarwe(bloem) en suikers. Voor hen is deze nieuwe lijn dus een (h)eerlijk alternatief. De koekjes bijvoorbeeld worden gezoet met kastanjemeel en een beetje oerzoet.
Door de ingrediënten bij duurzame Nederlandse boeren te kopen, leveren ze ook direct een bijdrage aan het behoud van duurzame boeren die hun bodem koesteren, de biodiversiteit bevorderen en tevens bijdragen aan mooie landschappen en schoon water. Met deze nieuwe lijn werken ze dus op heel veel fronten aan vitaliteit en gezondheid. En ze vertellen graag bij elk product een mooi verhaal: dat kan over de boer gaan, over hun keuze voor dit product, over een graan of over een uniek (gezondheids)aspect ervan. Niets mooier dan te vertellen over de dingen waar het werkelijk om gaat in dit leven.
Een paar leuke wetenswaardigheden over de nieuwe producten:
Crackers, zoals de natuur het bedoelde?
Los van de pitten, het meel, het zout en het water bevat het verder NIETS. Geen toegevoegde gluten, geen zonnebloemolie, geen vulmiddelen, geen gist, geen bakpoeder. Volgens bakkerij Driekant gewoon hoe de natuur het ooit bedoeld heeft.
Weinig suiker
Ze zijn er trots op dat ze een koekje hebben gebakken met zo weinig suiker dat toch lichtzoet smaakt. Dit koekje bevat slechts 8 gram (= 2 suikerklontjes) per 100 gram. Vergelijk: Een gemiddeld koekje bevat vaak tussen de 6 en 12 suikerklontjes per 100 gram. Mensen die om wat voor reden dan ook minder suiker moeten of willen eten kunnen zo dus toch af en toe een koekje eten.
Oergranen
De oergranen in de nieuwe lijn hebben een positief effect op onze energie en vitaliteit: Ze bevatten volkoren ingrediënten die al hun voedingsstoffen, mineralen, sporen- elementen en vezels behouden hebben. De vezels in oude granen als gerst hebben unieke eigenschappen. Voorbeeld: betaglucanen in haver en gerst dragen, bij een consumptie van 3 gram per dag, bij aan een gezond cholesterol. Deze granen vaker op het menu zetten is een mooie stap richting een gezond(er)voedingspatroon.
De eerste paar producten die onder de nieuwe lijn op de markt worden gezet zijn Zonnebloempit crackers met Westerwolds haver- en boekweitmeel. Op de foto rechts zie je Westerwoldse gerstkoekjes met maar 8 gram suiker per 100 gram. Ze zijn te bestellen via de winkels van Bakkerij Driekant in Zutphen en hun webshop. Speciaal voor MOOI Eten Uit De Lokale Keten hebben ze een proefpakket samengesteld met 2 pakjes koekjes en 2 pakjes crackers van € 19,40 voor € 14,90. Klik op onderstaande button
Hoe de een de ander inspireert
Bakkerij Driekant hoopt dat hun voorbeeld ook andere bakkers in Nederland inspireert. Gewoon laten zien dat het kan door te DOEN. Dat er bestaansrecht is voor een lijn die zuinig is op de aarde, op onze gezondheid en op mensen die buiten de boot dreigen te vallen. Een heus staaltje van loyaliteit, vinden wij!
En misschien had je het zelf al geraden: veel van de producten uit de ‘Vitale voedingslijn’ van Bakkerij Driekant voldoen aan de eisen die wij aan het keurmerk MOOI Eten uit de Lokale keten stellen. Zie hier de voorwaarden en de producten en de producten die het keurmerk al ontvingen. Op de foto hieronder zie je Piet die met een nieuwe cracker experimenteert: een groente wakame cracker. En het kan bijna geen toeval zijn: hij werd geïnspireerd door een recept uit MOOI Eten | MOOI Leven. Zullen wij bakkerij Driekant belonen en stimuleren door hun verhaal verder te vertellen en deze producten te gaan eten? Mooi voor onze vitaliteit, mooi voor de Nederlandse duurzame boer, de lokale bakker en molenaar, mooi voor de bodem, voor de biodiversiteit enzovoort. Als dat niet loyaal is!
En hoe leuk is het dat er een groot bedrijf in Nederland is die de nieuwe Gerstkoekjes van bakkerij Driekant al omarmd heeft? Zij werden geïnspireerd door het verhaal over vitaal voedsel en willen hun werknemers laten ervaren dat, zelfs met een koekje bij de koffie, lekker & gezond hand in hand kunnen gaan. Welk bedrijf dat gezond, duurzaam en lokaal hoog in het vaandel heeft staan gaat dit voorbeeld volgen?