Boekrecensie - Blijbuikje (Sharon van Putten)

11 april 2019 Rineke Dijkinga 2916

Coverfoto Blijbuikje - Sharon van Putten

"Wie de jeugd heeft heeft de toekomst"

Een cliché van de eerste orde! Maar hoe waar. In de week waarin ik deze recensie over Blij buikje schrijf is het ook deweek waarin de schoolkinderen in Nederland een Buitenles dag mochten beleven. Hoe leuk om te lezen dat kinderen het zo waarderen om iets te horen over planten, dieren en de natuur. En hoe beeldend betrekt juf Sharon haar jonge lezers daar in haar voorleesboek Blijbuikje daarbij! Het verhaal gaat over een jongetje dat zijn ouders kwijtraakt in het bos en dan door allerlei dieren tot gezond, puur en echt eten wordt aangezet. Snel merkt hij dat hij zonder snoepjes en zoetigheid al heel snel geen buikpijn meer heeft. En hoe lekker echt eten is! Op een hele leuke manier worden er in het boek tussen neus en lippen door ook tips gegeven voor een gezonder milieu en natuurbehoud. Een boek naar mijn hart dus!

In de 15 jaar dat ik mijn praktijk had, heb ik ervaren hoe consequent en vastberaden kinderen kunnen zijn als het gaat om natuur, milieu en eetgewoontes. Als we hen op jonge leeftijd de kennis hierover op een speelse manier kunnen meegeven is daar dus grote winst te behalen. Ook voor de gezondheid van kinderen overigens. Jonge kinderen die hun hele darmflora en immuunsysteem nog moeten opbouwen zouden in mijn optiek bij uitzondering iets moeten eten dat weinig tot geen voedingswaarde heeft: voeding waar teveel suikers, te weinig vezels, teveel geraffineerde vetten/granen en onnatuurlijke stoffen in zitten. Elk kind is zó gebaat bij een gezonde darmflora. De kans om die gezond en gevarieerd op te bouwen is vooral gelegen in het voedsel in de kinderjaren. De darmflora die ze op jonge leeftijd opbouwen is voor een groot deel bepalend voor hun gezondheid en gewicht op latere leeftijd. Laten we hen die kans niet ontnemen! Er is zoveel te eten dat zowel lekker en ‘darmgezond’ is!

Aap Gaap uit het boek heeft helemaal gelijk:

“Ik heb weinig slaap en veel energie. Ik eet andijvie, prei of granen en veel lekkere bananen. Niet alleen groente, ook fruit is gezond. Daarom komt er goede poep uit mijn kont.”

Een fantastisch boek die door alle (aanstaande) ouders, opa’s en oma’s, scholen, zorginstellingen, kinderopvangplekken etc. gelezen zou moeten worden, wat mij betreft. Wil je het boek bestellen? Dat kan rechtstreeks bij Sharon: www.blijbuikje.nl

Rineke Dijkinga

Auteur en orthomoleculair natuurgeneeskundige