Science fiction wake-up call

29 oktober 2018 Rineke Dijkinga 702

25 oktober 2018 in het NRC: Wat als we stoppen met vlees eten? Een mooi geschreven wake-up call, vind ik. Maar zover hoeft het misschien niet te komen als we vanaf vandaag gaan inzetten op minstens de helft minder dierlijk eiwit- en dan eerlijk en duurzaam- en VEEL minder voedselverspilling & voedselkilometers? Als we voedsel uit Nederland nu eens als eerste kopen*? Ook dan maken we grote stappen voor onze eigen gezondheid en die van de aarde.

Koe van de Woeste Grond

Foto: Gert van den Bosch

* Eindelijk: sinds deze week zijn er plannen: Geef Nederlandse producten voorrang in de supermarkt. En als klap op de vuurpijl was er deze week nog een hoopvol onderzoek: als we veel meer groente/fruit gaan eten hebben we 50 miljoen hectare minder landbouwgrond nodig (1).

Minder vlees, en dan eerlijk en duurzaam vlees.

Als je vleeseter of flexitarier bent zou het voor onze gezondheid, die van de dieren en de aarde een zegen zijn als je veel minder -en dan eerlijk & onbewerkt-  vlees zou eten, van loslopende dieren uit Nederland. Dit geldt overigens niet alleen voor vlees maar ook voor andere dierlijke eiwitten. Ik breng graag de mensen van 'De Woeste Grond' onder jullie aandacht. Mensen met een hart voor eerlijk vlees, die ook wensen dat we vlees gaan minderen en de aarde koesteren. Door een grote brand vorige maand is hun bedrijf geheel afgebrand. Gesterkt door de vele steunbetuiging zijn ze de afgelopen maand druk bezig geweest om hun bedrijf weer op te bouwen. 

"De Woeste Grond laat met zijn natuurslagerij zien dat het mogelijk is om op de meest diervriendelijke, mensvriendelijke én milieuvriendelijke vlees te “produceren”. Ons uiteindelijk doel is dat de mensen qua voeding bewuste keuzes maken en hierdoor minder vlees eten. Door de misstanden in de bio-industrie en de milieubelasting, is het van belang dat we vlees weer als een luxeartikel gaan zien, de juiste prijs betalen en minder vlees eten.

Over De Woeste Grond

Duurzaam Vlees

Door te besparen op fossiele brandstoffen, niet bijdragen aan broeikaseffect en ontbossing, minimale uitstoot van methaan en lachgas en 10% slachtafval:

  • De dieren worden geboren als landschap beheerders en worden grazend groot in de natuur van Noord-Nederland. De varkens bestrijden o.a. Berenklauw. Doordat de dieren de natuur onderhouden zijn er geen fossiele brandstoffen nodig.
  • De dieren halen hun voedsel en water uit de gebieden, het vervoer hiervan is dus niet nodig en zo dragen ze niet bij aan het broeikaseffect.
  • Omdat ze niet worden afgemest met eiwitrijk voer stoten ze minder methaan uit. Ook wordt de mest niet opgeslagen en direct opgenomen in de natuur, waardoor minder methaan en lachgas vrijkomt.
  • Er wordt voor deze dieren geen voer geproduceerd en dragen dus ook niet bij het ontbossen en klimaatverandering. Dit alles maakt dat de carbon footprint van deze dieren aanzienlijk lager is dan die van (biologische) dieren op een boerderij.
  • Van de dieren gebruiken/verkopen wij bijna alles: (90%, normaal is dit 70%)."

Wil je vlees van de Woeste Grond bestellen?

Het natuurvlees van De Woeste Grond kun zowel je los, als in de vorm van pakketten bestellen. Ze bezorgen diepgevroren in heel Nederland en België. Tijdens het bestellen bepaal je zelf wanneer je jouw pakket thuis bezorgt wilt hebben. Voor het volgen van jouw pakket krijg je een mail met daarin een Track & Trace code. Hierdoor hoef je niet de hele dag op jouw bestelling te wachten.

Wil jij ook dit grasgevoerde natuurvlees proberen? Bestel dit dan bij www.dewoestegrond.nl.

Koe van de Woeste Grond

Foto: Gert van den Bosch

Hart onder de riem

Op 21 september heeft De Woeste Grond een grote brand gehad. De afgelopen maand zijn ze druk bezig geweest om hun bedrijf weer op te bouwen. En dat is gelukt! De voorraden zijn weer op pijl en er kan weer worden besteld. Door te bestellen steun je de Woeste Grond met de wederopbouw van hun duurzame bedrijf. En help je mee aan de verduurzaming van vlees eten.

Meer informatie over De Woeste Grond >

Eerlijk vlees, knalt niet per kilo.

Loesje

Duurzame dierlijke eiwitten en jouw gezondheid

Wat zou ik graag willen dat iedereen die voor duurzame eiwitten kiest. Zoals je hierboven al las, dat is flinke winst voor dieren en milieu. Maar ook voor je eigen (hormonale) gezondheid is het zo belangrijk om te weten wat de verschillen zijn tussen voedsel van duurzame, loslopende dieren (of het nu om de melk, het vlees of een ei gaat) voor onze gezondheid. In al mijn boeken heb ik er al veel over geschreven. In een notendop hieronder nog een paar wetenswaardigheden over vlees, dierlijk- en plantaardig eiwit:

1) Dieren die hebben losgelopen en hebben gegraasd bevatten een evenwichtige verhouding tussen Omega 3 en 6 vetzuren. Vlees van graan/mais/soja gevoerde dieren is vooral rijk aan het ontstekingsbevorderende Omega 6, die van loslopende grazende dieren aan het ontstekingsremmende Omega 3(2) Lees verder in het artikel Gezond Vet, Vet gezond over het grote belang van voldoende Omega 3 voor onze gezondheid.

2)Vermijd bewerkt (‘processed’) rood vlees, zoals worst, salami en hotdogs. Koop enkel herkenbaar vlees (of vergewis je van de eerlijke ingrediënten. Zo wordt er bij bijvoorbeeld de Woeste Grond 50% minder zout gebruikt (in de vorm van Keltisch zeezout) en zijn de smaakmakers pure kruiden en specerijen. En geen suikers, toegevoegde gluten en smaakversterkers zoals in veel gangbaar bewerkt vlees&vleeswaren.

3) Een hele gemakkelijke manier om spelenderwijs de helft minder vlees te eten: meng vlees met havervlokken, paddenstoelen, notenmeel etc. Superlekker, ook qua beet. Zie recept Half om half hamburgers

4) Vlees van loslopende dieren het hoogste gehalte aan het vetzuur CLA. Dit gaf bij laboratoriumdieren (al bij heel weinig CLA in hun voeding) aanzienlijk lagere risico’s op kanker(3). Bij vrouwen in de menopauze lijkt experimenteel onderzoek erop dat hogere CLA waardes beschermen tegen borstkanker (4) Ook zijn er aanwijzigingen dat CLA de vetverbranding verhoogt, de aanmaak van spiermassa verhoogt en zo bijdraagt aan een gezonder gewicht.(5) Let op dit geldt voor voeding en niet per definitie voor voeding(5a) Een hoog CLA (uit supplementen) heeft mogelijk insulineresistentie tot gevolg.

5) Als je graag wilt minderen maar toch regelmatig een stukje vlees bij je diner wilt schrap dan alle vleeswaren en borrelhapjes die vlees bevatten. Dit is zeker een gezonde tip voor vrouwen: " Vrouwen die meer dan tien porties rood vlees per week eten, hebben een twee keer zo hoog risico op hormoon gevoelige borstkanker als vrouwen die maximaal drie porties rood vlees eten.(6) Vrouwen in de menopauze hebben het hoogste risico. Eet maar eens dagelijks vleeswaren als ham, salami en rookvlees, en zie hoe snel je dan op heel wat porties per week uitkomt. Ook als je slechts 1 portie rood vlees vervangt door bijvoorbeeld groente dan dalen de risico's al, zeker als de vervanging uit noten bestaat. Wat dacht je van deze overheerlijke noten creme in plaats van kaas of vlees of je brood?

6) Als je koolhydraatarm eet, eet je vaak veel meer eiwit. Het is ook dan belangrijk om te weten dat het voor je gezondheid op lange termijn erg belangrijk is dat je een evenwichtige verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten kiest. Een verhouding van 20-30% dierlijk eiwit en 70-80% plantaardig eiwit wordt door voedingswetenschappers als de ideale verhouding gezien. Zie verder dit artikel

7) De bereiding van kan het grote verschil maken tussen gezond en ongezond:

TIP Wil je vlees bakken, kies dan voor een laag vuur. Gebruik een zuivere olie (bijvoorbeeld olijfolie, kokosolie, roomboter, ghee of rijstolie) en doe er 2 tot 3 minuten na het aanbraden een scheutje water, wijn of bier bij. Daarna kun je het vuur wat hoger zetten.

TIP De bereiding van dierlijk eiwit heel veel uit in de hoeveelheid gevormde AGEs. Belangrijke stoffen om te vermijden als je gezondheid je lief is. Vandaar de recepten in mijn boeken waarin vlees eerst gemarineerd wordt, kip gekookt wordt, vis en eitjes gepocheerd worden etc. Je vlees minimaal 1 tot nog beter 12 uur marineren in wijn, bier of een marinade van azijn of citroensap remt de AGEs-vorming aanzienlijk. Marinades met suikers daarentegen, geven juist meer AGEs-vorming. 

Over de auteur van dit artikel

Ruim 15 jaar lang heeft Rineke mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk in Sellingen op het gebied van voeding en leefstijl. Omdat het voor veel mensen moeilijk is om gezond eten in de praktijk te brengen, schreef ze in 2011 haar eerste boek: Weten van (h)eerlijk eten 1. Na alle overweldigende reacties en de vraag naar meer informatie bracht ze in 2013 deel 2 uit, gevolgd door nog twee boeken. Haar meest bekende boek is 'Alles draait om je Hormonen': een uitgebreid voedingshandboek voor de moderne mens. Heerlijke recepten en uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via lezingen en het schrijven van boeken. Ook ontwikkelt ze producten onder het merk 'PUUR Rineke', waarmee je puur en gezond eet in een handomdraai.

Meer over Rineke

Bronnen

1)http://www.biojournaal.nl/article/9036706/er-worden-onvoldoende-groenten-en-fruit-geteeld-om-wereldbevolking-te-voeden/

2)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20807460

(3)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8039138

(4)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11525591

(5)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?orig_db=PubMed&db=PubMed&cmd=Search&term=1129%5Bpage%5D+AND+Riserus+U%5Bauthor%5D

5a)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4574006/

6)Int J Cancer. 2015 Apr 15;136(8):1909-20. doi: 10.1002/ijc.29218. Epub 2014 Oct 3.Adolescent meat intake and breast cancer risk.Farvid MS1, Cho E, Chen WY, Eliassen AH, Willett WC.