Gemiste kans

14 februari 2012 Rineke Dijkinga 4357

Iedereen heeft het vast wel gehoord en gelezen: het RIVM heeft de noodklok geluid over ons toenemende overgewicht. Ruim 60% van de mannen (boven de 30 jaar) en 44% van de vrouwen in Nederland heeft teveel buikvet. Juist dit vet moeten we zien kwijt te raken omdat dit veel gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. De oplossing die het RIVM in het journaal aandroeg was: we moeten meer gaan bewegen. Maar is dit wel de totale oplossing? De gemiddelde Nederlander is immers ‘braaf’ meer gaan bewegen. Als er nu iets is wat m.i. uit meerdere hoeken moet worden aangepakt dan is het wel de kwestie buikvet. Natuurlijk is bewegen belangrijk. We moeten immers onze spiermassa en verbranding op peil houden. Waar blijven de aanbevelingen over gezonde voeding van het RIVM?

BuikvetEr is inmiddels zoveel bekend over de oorzaak van het gevreesde buikvet: Het zijn in veel mindere mate de hoeveelheid calorieën die we dagelijks eten die hiertoe bijdragen maar veel meer de soort calorieën. Zolang we zo bang gemaakt worden voor vet (gezond vet is namelijk zeer belangrijk voor een gezond gewicht) zullen we veel koolhydraten blijven eten. Onze huidige koolhydraten zijn nagenoeg allemaal ‘snelle koolhydraten’ die voornamelijk uit tarwe(bloem) afkomstig zijn. We denken immers dat we daar slanker door blijven omdat ze minder calorieën bevatten dan vet en eiwit. Hierdoor hebben we nog nooit in de geschiedenis van de mens zoveel koolhydraten, suikers, fructose en zoetstoffen gegeten als de afgelopen jaren. Dit is een belangrijke oorzaak van ons stijgende niveau van buikvet.

Al deze snelle koolhydraten en suikers (we eten inmiddels 32 kg pure suiker per jaar, ook omdat ze ‘verborgen’ verwerkt in allerlei zijn voedingsmiddelen) zijn sterke ontregelaars van onze bloedsuiker spiegel en ons insuline-niveau. Veel snelle koolhydraten en suikers zorgen voor een snelle stijging van ons bloedsuiker zodat onze alvleesklier veel insuline gaat aanmaken. Wat gebeurt er als we deze snelle koolhydraten en suikers dagelijks als hoofdvoedsel eten? Een hoge insuline-niveau zorgt voor vetopslag! Inderdaad, dan maken we er buikvet van. Erg jammer dat deze kant van het verhaal niet belicht wordt. Sporten heeft namelijk weinig effect als je deze ‘snelle’ koolhydraten niet grotendeels uit je eetpatroon schrapt. Ik word er altijd een beetje triest van als ik een zwoegend iemand op de sportschool zie die zich na gedane arbeid beloont met een glas fris en een ‘gezond tussendoortje’.