Water

Gezond eten is belangrijk, voldoende schoon water drinken (ca. 30 ml. per kilo lichaamsgewicht) is nog belangrijker. We bestaan immers voor 3/4 uit water. Het ultieme signaal dat je te weinig drinkt... is nooit dorst hebben! Onze totale biochemie en alles stoffen die in en uit onze cellen moeten stromen om ons gezond, vitaal, slank en vrolijk te houden zijn afhankelijk van ons goedkoopste medicijn: water!

De gemiddelde Nederlander krijgt een groot deel van zijn dagelijkse calorie-intake uit drinken, gemiddeld zo’n 20-25%. Helaas is dit vaak geen water maar is het afkomstig uit calorierijke drankjes; dit zijn lege calorieën die we zo innemen, we halen er geen energie uit. Het meest vervelende is misschien wel dat ze ook geen verzadigingsgevoel geven. Zo krijgen we per saldo teveel calorieën binnen omdat we niet minder gaan eten door deze vloeibare calorieën. Het klinkt wellicht raar omdat het ‘even iets drinken voor de gezelligheid’ zo in ons sociale leven is ingeburgerd. Realiseer je dat het enige drinken dat geen negatieve gevolgen heeft voor ons gewicht, brein en onze gezondheid water, kruidenthee, met mate groene* en zwarte thee, een goed glas rode wijn bij de maaltijd, zeer weinig koffie en af en toe zure, ongezoete zuiveldrank is. Vruchtensappen bevatten veel gezonde stoffen maar verhogen helaas de bloedsuikerspiegel ook sterk. Daarom zijn ze voor ons gewicht en onze bloedsuikerspiegel geen aanrader. Fruit gewoon als fruit eten heeft dit effect niet omdat de vezels in de vrucht de verhoging van de bloedsuikerspiegel in goede banen leiden. zie tabel Glycemische lading in Weten van (h)eerlijke eten deel 1.

*Vanwege het gezonde imago van groene thee drinken sommige mensen er liters van. Het bevat echter net als andere theesoorten behoorlijk cafeïne en looizuur. Teveel cafeïne geeft een verhoogde aanmaak van stresshormonen, teveel verzuring en een verhoogde uitscheiding van mineralen. Teveel looizuur bindt veel mineralen. Een paar kopjes per dag is dus prima en genoeg.

Schoon water

Alle cellen in ons lichaam zijn geheel afhankelijk van voldoende en schoon water.

Belangrijk om te weten over water:

  • Liters water drinken zonder je mineralen aan te vullen is ook niet gezond. Let hier zeker op als je een wateronthardings- filter aanschaft die ook belangrijke mineralen als calcium en magnesium eruit filtert.
  • Door teveel te drinken raak je ook veel mineralen kwijt. Dit zou je kunnen oplossen door een klein lepeltje sol (eenvoudig zelf te maken door Keltisch- of Himalaya zout op te lossen in water) door een fles water of pot thee te doen. Roer dit even voor je het gebruikt
  • Koffie, alcohol, frisdranken, zwarte thee tellen NIET mee voor je vocht inname.
  • Lauw of warm water (in de vorm van water of thee) is beter voor je spijsvertering dan koud water. Je lichaam moet, als je koud water drinkt, veel energie steken in het opwarmen van dit water. Bij mensen die toch al weinig (spijsverterings-)energie hebben is warm water dus een betere optie. Ook al is het buiten heel warm dan zou je toch beter voor (lauw)warm drinken kunnen kiezen.
  • Wacht niet tot je dorst hebt maar drink verdeeld over de dag je vloeistoffen. Veel mensen drinken niet omdat ze geen dorst hebben. Dit is vaak een teken dat de ‘dorstprikkel’ te vaak genegeerd is en ook dat je een flink tekort aan vocht hebt. Op den duur is deze prikkel zo uitgedoofd dat er bijna geen dorstprikkel meer is en er bijna niet meer gedronken wordt. Toch is water misschien wel ons beste en goedkoopste medicijn dat er is. Hoeveel klachten lossen er niet op door simpelweg meer water te gaan drinken? Omdat water zo belangrijk is voor onze gezondheid zijn er inmiddels heel wat gevleugelde uitspraken over water in omloop:
    • U bent niet ziek, u heeft dorst
    • U heeft geen pijn, u heeft dorst
    • U bent niet depressief, u heeft dorst
    • U bent niet moe, u heeft dorst.
    • U heeft geen trek, u heeft dorst. (ons lichaam 'verwart' dorst met trek: zo gaan we dus veel meer eten als we te weinig drinken. Met logischerwijs overgewicht tot gevolg)

En zo kunnen we nog wel even doorgaan met dit soort voorbeelden. Mensen die geen dorstprikkel meer hebben zullen zichzelf de eerst tijd echt moeten 'dwingen' om weer vocht tot zich te nemen. Na een aantal dagen echt 30 ml. per kilo lichaamsgewicht te hebben gedronken, keert de dorstprikkel meestal weer terug. Probeer het gewoon eens een paar weken uit en kijk welke klachten er verminderen.

  • Zeker als het warm weer is, is voldoende vocht nog belangrijker! hoofdpijn krijgen met warm weer, donkere urine hebben of vocht vasthouden in de enkels zijn heel vaak seintjes dat er op warme dagen te weinig gedronken wordt.
  • Kruidenthee noemen we vaak thee maar het is in feite geen thee. Dit omdat het niet afkomstig is van de theeplant. Als je kruidenthee drinkt is het belangrijk om niet teveel van 1 kruid te drinken, dus niet dag in dag uit een brandnetelthee. Maak dan liever een mengsel.
  • We hebben nogal wat chemische stoffen in ons milieu geïntroduceerd de afgelopen 50-60 jaar. Denk aan medicijnen, cosmetica, pesticiden, drugs, chloor, kwik, oplosmiddelen, kunstmest,etc. Al deze stoffen worden samengevat onder de naam 'xeno biotica' oftewel 'vreemd voor het leven'. De kern van deze stoffen, die vooral ons hormonale systeem negatief beïnvloeden, is dat ze zeer moeilijk afbreekbaar zijn (noch door het milieu, noch door ons lichaam) De lucht, de oceanen*, ons voedsel, ons grondwater en ons leidingwater bevatten inmiddels heel wat van deze xeno-biotica. Zoveel dat de waterzuiveringsbedrijven niet alles er meer uit kunnen filteren. Zeker bij een langere periode van droogte (maar ook in gebieden waar vergrijzing en in zijn kielzog medicijngebruik hoger zijn) neemt het gehalte aan ongewenste milieutoxines en medicijnen in ons leidingwater toe, zie ook dit rapport van het RIVM. Door de hoge kosten die extra waterzuivering met zich meebrengt is het niet aannemelijk dat hier op korte termijn veel in verandert? Zie dit zelfde rapport. Het is toch wel schokkend om te zien wat speciale waterfilters die je op je eigen kraan thuis kunt monteren er allemaal uit filteren: anticonceptie, antibiotica, pijnstillers, anti-epileptische medicijnen, chloor, lood, koper, pesticiden en zelfs allerlei bacteriën als E-coli, Streptoccus Aur. etc. Zie dit voorbeeld wat er uit leidingwater gefilterd wordt: water-solutions. Tijd dat iedereen in huis zijn eigen water filter krijgt? Of tijd dat we ons gaan bezinnen op hoe we met deze aarde, de dieren en ons voedsel omgaan? Of allebei? Dagelijks kunnen we zelf invloed uitoefenen op de kwaliteit van ons toekomstige water: door eerlijk, biologisch en schoon voedsel in ons boodschappenmandje te doen. Kies je voor de kip waar Wakker Dier nog tegen strijdt, of voor de kweekzalm? Of kies je voor onbespoten groente, voor eieren of vlees van dieren die hebben losgelopen? Volop informatie hierover vindt je in mijn nieuwste boek 'Alles draait om je hormonen'.
  • Bekeken vanuit je gezondheid zou ik altijd adviseren om een waterfilter te gebruiken die wel de mineralen in je drinkwater laat. Onze voeding bevat inmiddels zo weinig mineralen door bewerking/raffinage van voeding en bodemverarming (o.a. ten gevolge van hoog gebruik van kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen) dat voldoende water een hele belangrijke bron van mineralen en sporenelementen voor ons is. 2015 is niet voor niet uitgeroepen tot het jaar van de bodem: het is tijd om ons te bezinnen omdat de bodem letter en figuurlijk onze basis is als het gaat om onze gezondheid.
  • De belangrijkste functies van water in ons lichaam hebben allen een rechtstreeks verband met de homeostase: met het vermogen van ons lichaam om bij elke veranderende omstandigheid terug te keren naar de gezonde situatie. Uitgebreide informatie hierover staat in ‘Weten van (h)eerlijk eten’/ deel 2

We behandelen de aarde alsof we er één op reserve hebben.

Jane Fonda

Ik zou daar aan toe willen voegen: leef ook niet alsof je een reserve lichaam hebt: zorg voor je lichaam met voldoende, gezond water, gezond,eerlijk, onbewerkt voedsel, ontspanning en beweging.

Over de auteur van dit artikel

Ruim 15 jaar lang heeft Rineke mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk in Sellingen op het gebied van voeding en leefstijl. Omdat het voor veel mensen moeilijk is om gezond eten in de praktijk te brengen, schreef ze in 2011 haar eerste boek: Weten van (h)eerlijk eten 1. Na alle overweldigende reacties en de vraag naar meer informatie bracht ze in 2013 deel 2 uit, gevolgd door nog twee boeken. Haar meest bekende boek is 'Alles draait om je Hormonen': een uitgebreid voedingshandboek voor de moderne mens. Heerlijke recepten en uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via lezingen en het schrijven van boeken. Ook ontwikkelt ze producten onder het merk 'à la Rineke', waarmee je puur en gezond eet in een handomdraai.

Meer over Rineke

Bronnen

*ref: http://www.infowars.com/pharmaceutical-drug-contamination-of-waterways-threatens-life-on-our-planet

http://www.infowars.com/pharmaceutical-drug-contamination-of-waterways-threatens-life-on-our-planet/