Smaakwaters

"Wat is de kortste klap voor mensen om meer energie te krijgen?" vroeg een journalist me laatst. "Het laten staan van frisdranken en sapjes. Dat is echt voor veel mensen en zeker kinderen stap 1", is mijn oprechte overtuiging. Zeker in de zomer en op warme dagen klokken we ongemerkt heel wat suikerhoudende drankjes weg. Bijna 20% van onze intake aan suikers is afkomstig van frisdranken/sapjes (1) Foodwatch meldde dat een gemiddeld kind van 8 jaar meer suiker eet en drinkt dan hij zelf weegt (2). In tegenstelling tot de afspraken die gemaakt zijn met de voedingsindustrie over vet, zout en suikers zijn in een flink aantal van onze producten niet minder maar meer suikers toegevoegd sinds 2011. (1)

Smaakwaters

44 kilo suiker per jaar

Een volgens mij hele simpele manier om de gemiddeld 30 suikerklontjes die we per dag in Nederland eten naar beneden te halen is: stoppen of rigoureus minderen met limonades, siropen en vruchtensapjes! Veel pakjes bevatten zelfs meer suikers dan een glas cola. Het grote voordeel: zo kun je heerlijke blijven eten zonder elke calorie te tellen. Als we de 20% suikers uit drankjes weglaten hebben we ‘meer te besteden’ als we lekker aan tafel zitten.

De gevolgen van veelvuldig frisdrank gebruik

Een paar van de consequenties van deze vloeibare versnaperingen (helaas vaak geldt dit ook voor de light versies):

  • Het zijn allemaal lege calorieën die onze energie uiteindelijk flink ondermijnen,
  • Ze ontregelen onze PH-balans en bloedsuikerspiegel
  • Ze kunnen onze buikomvang fors verhogen (4)
  • Ze kunnen onze eetlust constant aanwakkeren
  • De kans op een beroerte fors verhogen (bij vrouwen die het dagelijks drinken) (6)
  • Ze dragen eraan bij -samen met de andere suikers- dat er ca. 1200 diabeten per week bijkomen,
  • Ze laten de kans op hersenbloedingen en verhoogd cholesterol stijgen (zelfs bij kinderen (5)
  • Ze kunnen, door hun verpakking, het milieu een enorme dreun toebrengen (de laatstgenoemde nog meer als we, op zomerse dagen, onze flessen frisdrank en sapjes meenemen naar het strand en de lege flessen daar achterlaten (7)).

Zoetstoffen en light frisdranken

En helaas als je denkt gezonder uit te zijn met kunstmatige zoetstoffen in je frisdrank: uit onderzoek blijken deze sterk ontregelend op je darmflora en darmslijmvliezen te werken(3). Overgewicht wordt als 1 van de oorzaken genoemd door deze ontregelde darmflora(3). Een andere oorzaak is dat jouw cellen veel meer glucose opnemen en vetopslag stimuleren bij gebruik van de zoetstof sucralose(8). Zie ook uitgebreide informatie in Weten van (h)eerlijk eten 2.

In vergelijking met 2011 bevatten deze voedingsmiddelen méér in plaats van minder suiker in 2016:

Ontbijtgranen; 9% meer
Biscuits; 12% meer
Snoep: 12% meer
Vla, yoghurt, kwark met smaakje; 5% meer

Bron: RIVM (1)

​Het kan zo gemakkelijk anders!

Maak je eigen watertjes met een smaakje. Wat kun je veel variëren! Je water lekker een dagje in de zon of op een warme plek zetten met als resultaat: een heerlijk smaakwatertje! In de zomer is een Mediterraan tintje eraan natuurlijk helemaal overheerlijk.

Ik weet ook wel dat waarschuwen tegen de gevaren van frisdrank niet helpt. De afschuwelijke waarschuwingen op een pakje sigaretten helpen toch ook bijna niet? Toch denk ik dat je het een kans zou kunnen geven: frisdrankjes en sapjes drinken is volgens mij gewoon een kwestie van gewenning, vaak als tussendoortje: bouw de smaak van suikers af en wen aan minder zoet. Jij vindt deze watertjes logischerwijs niet in 1 x lekker als je gewend was om frisdranken en sapjes te drinken. En jouw kind waarschijnlijk al helemaal niet. Het kost gemiddeld iets meer dan 2 maanden om een vastgeroeste gewoonte los te laten en je een nieuwe gewoonte eigen te maken. Niet geschoten is dus altijd mis! Als je het geen kans geeft, zal je het nooit ontdekken! En ook al zou je halveren dan is het al winst voor je energie en gezondheid.

Voeg eventueel de eerste tijd wat bio honing of oersuiker toe aan je watertje en bouw dit steeds verder af tot je het-met de pure ingrediënten- ook lekker vindt. Proost, op je gezondheid! Met gezond oud worden kun je niet jong genoeg beginnen.

Mijn favoriete smaakwatertjes

PH corrigerend watertje 1: 4 a 5 plakjes komkommer en een paar korreltjes Keltisch Zeezout

PH corrigerend watertje 2: 4 a 5 plakjes courgette en paar korreltjes Keltisch Zeezout (en evt. een takje dragon)

Fris relax watertje: 4 a 5 plakjes komkommer, 2 takjes munt en evt. wat dille

Antioxidant 1 watertje: 4 a 5 in tweeën gesneden aardbeien*/frambozen of handje bessen en evt. een paar kardemompeulen

Antioxidant watertje 2: 4 a 5 in tweeën gesneden aardbeien*/frambozen en 2 takjes (citroen) basilicum, 4 vlierschermen met een schijf citroen/sinaasappel** en evt. een stukje steranijs of paar gedroogde abrikozen.

Fris ontspannende watertje: 2 takken munt, 2 takken citroenmelisse en een schijfje citroe

Mediterraan relax watertje: Een paar lavendelbloemen, rozemarijn en munt/citroenmeliss

Ontstressend watertje: 2 takjes gekneusde citroenverbena en 2 takjes citroenmelisse/roomse kervel.

Darm minnend watertje: Een theelepel venkel- en anijszaad met een schijfje citroen en/of takje Roomse Kervel

Mediterraan Bloemenwatertje: een hand salie-, lavendel-, rozemarijn-, driekleurig viooltje- of andere eetbare bloemen, een takje citroenmelisse of citroenverbena en paar abrikozen.

Ontspannende ice tea: Overgebleven Ontspannende thee ***en een schijfje citroen en evt. een klein beetje honing.

Maag vriendelijke ice-tea: Overgebleven spijsverteringssupport thee met wat verse munt en evt. een klein beetje honing

Maagversterkend watertje: een paar schijfjes fijne gember, een theelepel zoethoutstukjes of wat venkel en een paar takjes munt

Op een koude dag kun je natuurlijk ook prima theezetten van (veel van) de bovengenoemde combinaties

Probiotisch watertje: Water kefir**** met extra citroen en vijg (als de kefir klaar is nog wat extra citroen en een in stukjes gesneden vijg toevoegen)

Verwarmende water kefir met citroenverbena, plakjes appel (met schil), half kaneelstokje en wat schijfjes gember

* Let op dat je onbespoten aardbeien gebruikt. Aardbeien staan op nr. 1 als het gaat om residuen van bestrijdingsmiddelen. Als je geen onbespoten aardbeien kunt kopen denk dan aan hangaardbeien op je eigen terras/balkon. Als dat geen gezondheid binnen handbereik is!

** Als je geen bio-citroen/limoen of sinaasappel hebt dan liever citroen- of limoensap.

*** Tenzij je thee met looizuur gebruikt (vooral zwarte en groene thee) kun je van overgebleven thee een heerlijke ice-tea maken. Een beetje verdunnen, wat citroen of een kruid toevoegen en klaar!

**** Zakjes ferment die je eindeloos kunt hergebruiken om kefir van te maken zijn bijvoorbeeld deze.

Over de auteur van dit artikel

Rineke Dijkinga startte in 2003 haar praktijk voor orthomoleculaire- en natuurgeneeskunde in Sellingen. Om haar cliënten nog beter te helpen schreef ze de boeken: 'Weten van (h)eerlijk eten' deel 1 en 2, boordevol heerlijke en gezonde recepten én uitgebreide achtergrondinformatie over de ingrediënten. In 2014 kwam daar het boekje: 'Weetjes over (h)eerlijk eten' bij en in 2015 haar nieuwste boek: 'Alles draait om je hormonen'. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via lezingen en het schrijven van boeken. Ook ontwikkelt ze producten onder het merk 'à la Rineke', waarmee je puur en gezond eet in een handomdraai.

Meer over Rineke

Bronnen

(1) file:///C:/Users/Eigenaar/Downloads/blg-804383.pdf

(2) https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/nieuwsberichten/time-out-nodig-voor-kunstmatige-zoetstoffen/

(3) https://www.nature.com/nature/journal/v514/n7521/full/nature13793.html

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23088901

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25780952

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26338888

(6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23076619

(7) http://hetostendsnieuws.be/strekdam-vol-met-afval/

(8) Nabanita Kundu,Low Calorie Sweeteners Alter Glucose Uptake and Promote Adipogenesis in Human Fat Biopsy-Derived Mesenchymal Stromal Cells (MSCs) in-Vitro and in Subjects’ Subcutaneous Fat, Endocrine society ENDO 2017, OR27-6, April 03, 2017