Magnetron

Veilig, schadelijk, gezond, ongezond?

Een magnetron lijkt DE aanwinst in snelle huishoudens. Wat een tijdwinst en gemak wordt er door deze uitvinding ervaren. Onlangs had ik een cliënt in de praktijk die al jaren elke maaltijd en elk tussendoortje in de magnetron klaar maakte omdat haar dat zoveel extra tijd opleverde. Reden voor mij om, hoewel er gigantisch veel over geschreven is, het toch weer even uit te zoeken. De mevrouw in kwestie had slaap-, energie- en leverproblemen die ze graag opgelost wilde zien met voeding en supplementen.

Door deze casus kwam ik toch weer een aantal dingen tegen die de moeite waard zijn om erover na te denken als je een magnetron in huis hebt:

1. Tijdwinst door magnetron

Eten is niet alleen iets om je maag mee te vullen maar ook de gelegenheid om met aandacht, ontspanning en creativiteit met je voeding en je gezondheid bezig te zijn. Dus een beetje ‘slow cooking’ (zonder magnetron) is in dat opzicht niet verkeerd. Nu zal menig drukbezet mens direct denken: ‘ik heb geen tijd, dus als ik nu ook nog meer tijd aan koken moet besteden dan heb ik nog meer tijdgebrek’. Maar kijk eens hoeveel ‘ingesleten’ gewoontes tijd van je vragen, wat je zonder mopperen doet: tanden poetsen, douchen, haar föhnen, je opmaken, naar de schoonheidsspecialiste, de kapper, de tandarts, winkelen, TV kijken, sporten etc. Waarom wel tijd nemen om te sporten of te ontspannen en niet om eten te bereiden? Voeding, beweging en ontspanning worden unaniem gezien als de drie belangrijkste pijlers van onze gezondheid. Je aandacht en energie op slechts één van deze pijlers richten zal je gezondheid logischerwijs niet echt de winst opleveren die je voor ogen hebt.

Als eten bereiden ook gewoon weer in dit lijstje van dagelijkse gewoontes komt te staan zal er ook weer tijd voor worden uitgetrokken. Het voordeel van een dagelijkse gewoonte is dat je er niet echt over na hoeft denken: ‘zal ik wel, zal ik niet….’ Je doet het gewoon, net als je tanden poetsen.

2. Dood of levend voedsel?

Voeding hoort ons energie te leveren. Ook in energetische zin. Het gaat niet alleen om calorieën, eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen maar ook om de vitaliserende waarde die voeding ons levert. Is het ‘dood’ voedsel of is het ‘levend’? Dit is o.a. het terrein van de biofotonen (lichtdeeltjes), waarvan de basis is gelegd door de wetenschapper Fritz Alfred Popp. Biofotonen worden gevormd tijdens stofwisselingsprocessen die energie leveren in levende organismen. Het meten van biofotonen is een maat voor de energie, dynamiek, ritme en ordening in levende organismen. Dit is van wezenlijk belang voor de gezondheid/vitaliteit. Er wordt op grote schaal onderzocht of het meten van biofotonen een (preventieve) diagnosemethode kan zijn: zieke cellen stralen logischerwijs ander licht uit dan gezonde cellen.

Alfred Popp (hoewel hij veel kritiek op zijn onderzoek heeft gehad) gaf jaren geleden al aan dat door bereiding in de magnetron het grootste deel van de biofotonen vernietigd wordt.

3. Een andere manier van verhitten

De verhitting in de magnetron is wezenlijk anders dan verhitting via vuur. Verhitting van voedsel in de magnetron vindt plaats door het zeer snel trillen/vibreren van cellen. De celstructuren van het voedsel botsen als het ware zo hard tegen elkaar zodat ze worden beschadigd en/of onherkenbaar gemaakt voor ons lichaam. Zie verder deze PDF uit Uitzicht >   

4. Plastic in de magnetron

Het gros van de mensen warmt voeding in de magnetron op in de verpakking waarin het zich bevindt (en eten wellicht ook vaker kant-en-klaar voedsel zonder vitale voedingswaarde?). Maar opwarmen/ontdooien in plastic (ook in plastic schaaltjes) zorgt voor het vrijkomen van xeno-oestrogenen. Zie dit artikel over hormoonverstoring >

5. Risico's bij onvoldoende verwarming

Door de andere/kortere manier van verhitting kan het gemakkelijk gebeuren dat het voedsel niet overal even heet is; het te koude voedsel kan dan gemakkelijk ziekmakende bacteriën bevatten* , het te warme voedsel kan makkelijk verbrandingsverschijnselen in de mond geven. Dus het is een kwestie van goed en regelmatig doorroeren. Zeker als je restjes opwarmt!

(1)* een grote groep mensen liep een Salmonellavergiftiging op toen ze thuis de restje van de picknick weer opwarmden. Het bijzondere aan dit verhaal was dat de 20 mensen die het in de koekenpan opwarmden niet ziek werden, de 10 personen die het hadden opgewarmd in de magnetron liepen allen een Salmonellavergiftiging op.

6. Antioxidantcapaciteit en beschermende stoffen

Een onderzoek uit 2007 (1) over broccoli gaf aan dat broccoli uit de magnetron het grootste deel van zijn antioxidantcapaciteit (vitamine C) en beschermende stoffen verliest (dit ten opzichte van bereiding in een stoompan/kort koken). Aangezien ons voedsel al zo’n 80-90% minder antioxidanten en beschermende stoffen bevat dan jaren geleden is het zaak om juist zoveel mogelijk beschermende stoffen te eten. Kiezen voor onbespoten voedsel dat meer beschermende stoffen bevat (zie schema hieronder) en voor gezonde kooktechnieken als pocheren, stomen en kort koken zijn dus heel erg belangrijk in onze huidige tijd.

Nog een ander nadeel van de magnetron: de uiterst beschermende stoffen in broccoli (de glucosinolaten) komen beschikbaar bij minimale verhitting, fijn hakken of flink kauwen. Een speciaal enzym in broccoli zorgt er vervolgens voor (samen met gezonde darmbacteriën) dat de glucosinolaten worden omgezet in daadwerkelijke beschermstoffen. En juist dit enzym wordt door de magnetron onwerkzaam gemaakt!

Biologische groenten en fruit bevatten:

343 onderzoeken opnieuw bekeken (New Castle University)

Flavonolen + 50%
Antocyanen + 51%
Flavanolen + 69%
Pesticiden - 40-50%
Cadmium - 48%
Nitraat -10 %
Nitriet - 48%
Stikstof -10%

Bron: klik hier >

7. Verlies van Vitamine B12 in de magnetron

Uit een onderzoek bleek dat zo’n 30-40% van de vitamine B12 verloren gaat (3) in de magnetron.

Zou het daarom zijn dat steeds meer mensen een B12 tekort hebben ook al eten ze volop de B12 bronnen (vlees, melk, ei, zuivel)? B-vitamines als B12, foliumzuur en B6 zijn erg gevoelig voor verhitting, zuurstof en licht. Omdat slechts 3% van onze voeding onbewerkt is, is het toch al een hele klus om voldoende B-vitamines binnen te krijgen. Door gebruik van de magnetron wordt het dus nog weer lastiger om de uiterst belangrijke B-vitamines (die cruciaal zijn voor o.a. ons stress-, hormoon-, slaap-, leverontgiftingssysteem) binnen te krijgen. Een deel van je dagelijkse voeding zou echt rauw, vers en onbewerkt moeten zijn om je B-vitamines veilig te stellen.

Als je twijfelt over je vitamine B12-status zou je deze vragenlijst eens in kunnen vullen: vitamine B12 tekort vragenlijst >

8. Zwangere vrouwen en kinderen

De Amerikaans overheid waarschuwt zwangere vrouwen en kinderen om minimaal een armlengte bij een werkende magnetron uit de buurt te blijven. Dit vanwege het ‘lekken’ van straling. Zou het dan logischerwijs niet voor iedereen beter zijn om uit de buurt te blijven van een magnetron?

9. Smaak

Smaak blijft natuurlijk subjectief. Maar ik vind eten uit de magnetron domweg niet lekker. Het heeft een andere beet, een andere textuur en voelt droog. Dit wordt ook regelmatig bij smaakproeven gezien. En waarom zou je iets uit de magnetron eten als er zulke smakelijke, gezonde en relatief snelle manieren zijn om je eten te bereiden? Eet een deel rauw en ga verder pocheren, stomen, sudderen etc. Sudderen kost inderdaad wat meer tijd, maar je kunt toch een dag van tevoren als je televisie zit te kijken een stoofpotje laten garen? De uitdrukking ‘Regeren is vooruitzien’ kan zo ook voor in de keuken gebruikt worden.

Over de auteur van dit artikel

Ruim 15 jaar lang heeft Rineke mensen met chronische klachten begeleid in haar praktijk in Sellingen op het gebied van voeding en leefstijl. Omdat het voor veel mensen moeilijk is om gezond eten in de praktijk te brengen, schreef ze in 2011 haar eerste boek: Weten van (h)eerlijk eten 1. Na alle overweldigende reacties en de vraag naar meer informatie bracht ze in 2013 deel 2 uit, gevolgd door nog twee boeken. Haar meest bekende boek is 'Alles draait om je Hormonen': 

een uitgebreid voedingshandboek voor de moderne mens. Heerlijke recepten en uitgebreide achtergrondinformatie om je gezondheid positief te beïnvloeden, vormen in alle boeken de rode draad. Inmiddels richt ze zich volledig op het verspreiden van haar kennis via lezingen en het schrijven van boeken. Ook ontwikkelt ze producten onder het merk 'à la Rineke', waarmee je puur en gezond eet in een handomdraai.

Meer over Rineke

Bronnen

(1)Gessner BD, Beller M. Protective effect of conventional cooking versus use of microwave ovens in an outbreak of salmonellosis. Am J Epidemiol 1994; 139(9):903-9

(2)López-Berenguer C, Carvajal M, Moreno DA, García-Viguera C. Effects of microwave cooking conditions on bioactive compounds present in broccoli inflorescences. J Agric Food Chem 2007; 55(24):10001-7

(3)7. Watanabe F, Abe K, [..], Nakano Y. Effects of Microwave Heating on the Loss of Vitamin B12 in Foods. J. Agric. Food Chem.1998; 46 (1):206-10

https://www.ortho.nl/biblio/fmv093magnetron.pdf/artikelen

Lotz/Ulmer, Sind Microwellenherde efahrertherde?, Guenter Albert Ulmer Verlag, Tuningen, ISBN 3-92419131X

Uitzicht, september 2006

http://www.placebonocebo.be/Nieuwsbrieven/Wasabi.-waterkers-en-mosterdzaad-versterken-de-antikankerwerking-van-broccoli.aspx

Vakblad voor de Natuurgeneeskundige/het ritme van biofotonen