Welk boek van Rineke Dijkinga is voor mij het meest geschikt?

We krijgen vaak de vraag: welk boek van Rineke Dijkinga is voor mij het meest geschikt? Op deze pagina vind je een korte uitleg per boek.

Weten van (h)eerlijk eten deel 1

Een praktisch boek als je:

  • Over 100 snelle gemakkelijke en gezonde recepten wilt beschikken, voor elk moment van de dag.
  • Per recept wat praktische/interessante ‘weetjes’ wilt lezen.
  • Nog regelmatig met pakjes, zakjes en kant-en-klare maaltijden kookte.
  • Een stevige basiskennis over verschillende voedingsmiddelen wilt leggen (54 bladzijden vol wetenswaardigheden over allerlei voedingsmiddelen).
  • Wilt weten welke voedingsmiddelen je bloedsuikerspiegel sterk/minder sterk beïnvloeden.
  • Meer wilt weten over vetten, welke zijn nu gezond en welke minder gezond.
  • Wilt weten welke voedingsmiddelen veel beschermende stoffen en antioxidanten bevatten.
  • Wilt weten hoe het zit met zuren en basen.
  • Over 100 snelle gemakkelijke en gezonde recepten wilt beschikken, voor elk moment van de dag.

Meer informatie over dit boek

Weten van (h)eerlijk eten deel 2

Het ideale boek als je:

  • Over 100 snelle gemakkelijke en gezonde recepten wilt beschikken, voor elk moment van de dag
  • Per recept wat praktische/interessante ‘weetjes’ wilt lezen.
  • Veel meer weten over de basisvoorwaarden voor een gezonde darmwerking/gezonde spijsvertering.
  • Zonder gluten, soja- en koemelk vrij wenst te eten, op een volwaardige voedzame manier
  • Wilt weten welke voedingsmiddelen een uitgesproken effect hebben op je brein (je neurotransmitters) zodat je deze in je voeding kunt verwerken.
  • Wilt weten hoe je essentiële suikers in je voeding kunt verwerken.
  • Geen vis meer wilt eten vanwege de overbevissing en de milieuproblematiek omtrent vis.
  • Voedingsmiddelen wilt eten die rekening houden met jouw gezondheid en die van ons milieu.
  • Wilt weten wat precies de voor- en nadelen zijn van alle suikers en zoetmiddelen die er te koop zijn.

Meer informatie over dit boek

Alles draait om je hormonen

Een voedingshandboek voor de moderne mens

Ruim 100 (h)eerlijke recepten, voor elk moment van de dag. Een uitgebreid naslagwerk boordevol informatie plus een gratis E-book (weetjes van (h)eerlijk eten) erbij. Een must haver voor iedereen die:

  • veel meer kennis wil over zijn/haar hormonen. Alle wat betreft gezondheid en ziekte heeft ergens een link met ons hormoonsysteem.
  • helemaal niets wil weten maar gewoon zo wil eten dat zijn/haar hormonen optimale voeding krijgen.
  • meer wil weten over het ingenieuze en prachtige samenspel tussen alle hormoonsystemen in ons lichaam.
  • zijn/haar totale hormoonsysteem wil aanpakken. Omdat je belangrijke hormoonsystemen met elkaar samenwerken heeft het meestal niet zoveel zin om slechts eentje, bijvoorbeeld geslachtshormonen of schildklier, aan te pakken.

De vijf pijlers in die boek

De belangrijkste pijlers die je zelf kunt beïnvloeden met voeding worden uitgebreid uitgelegd:

  1. Niet calorieën maar de kwaliteit van calorieën bepalen je (hormonale)gezondheid
  2. Voeding die je stresshormonen tempert in plaats van aanjaagt: weet wat je eet in tijden van stress!
  3. Onze darmen, lever spelen een vitale rol in het afbreken, recyclen en goed omzetten van alle hormonen.
  4. Aandacht voor onze alvleesklier en bloedsuikerspiegel.
  5. Zo weinig mogelijk hormoon verstorende stoffen via voeding, milieu, verpakkingen en huidproducten.

De uitgelichte onderwerpen

Naast de ruim 100 recepten zijn er 11 uitgebreide hoofdstukken met deze onderwerpen/hoofdstukken:

  • Introductie in de wereld van je hormonen
  • Energie aanmaken, hoe gaat dat eigenlijk?
  • Xenon-oestrogenen in zee & zeedieren (door Dos Winkel)
  • De kritische periode voor de zwangerschap (door Leo v.d. Zijde)
  • Hormonenchecklist (een zelftest die inzicht kan geven in verstoringen van de balans)
  • Gezonde darmen & een gezonde lever
  • Stress als grote stoorzender van onze hormoonbalans
  • De schildklier, onze multitasker
  • Prostaglandines, vette regelaars
  • Peinzend over paleo
  • Verstoring van de geslachtshormonen bij man en vrouw
  • Zwanger worden, zwanger zijn
  • Weetjes (50 bladzijdes met wetenswaardigheden)

Meer informatie over dit boek

Op weg naar meer energie

Rineke schreef dit boek na ruim 15 jaar als orthomoleculair geneeskundige duizenden mensen te hebben begeleid op het gebied van voeding. Zeker driekwart van hen kampte met vermoeidheid en lusteloosheid. Niet altijd omdat een onderliggend ziektebeeld voor de vermoeidheid zorgde (daar richt dit boek zich niet primair op) maar veel vaker omdat de basisvoorwaarden voor energie gewoon niet in balans waren. Door (h)eerlijke voeding en een gezondere leefstijl knapten de meesten binnen een paar maanden op en kregen ze meer energie.

Dit boek vertelt je welke voeding energie ‘vreet’ en welke voeding juist energie oplevert. Daarbij wordt ‘geld’ als metafoor voor ‘energie’ gebruikt. Alles in je lichaam en brein is uiteindelijk afhankelijk van een goed gevulde energie-bankrekening. Sta je een groot deel van je leven rood? Of spaar je om zo gezond mogelijk oud te worden? Het boek is ingedeeld in zes thema’s:

  1. DE BASIS VAN JE ETEN IS BASISCH
    Anders smijt je je zuurverdiende geld over de balk
  2. KOOLHYDRATEN KUNNEN JE MAKEN OF BREKEN
    Laat het geld niet uit je zak kloppen
  3. ZORG VOOR HET MILIEU
    Goedkoop is duurkoop
  4. Wéét WAT JE EET BIJ STRESS
    Eerlijk zullen we alles delen, ik een beetje meer dan jij
  5. VOED JE DARMEN
    Er moet wel geld in het laatje komen
  6. MAAK ER EEN GEZOND FEESTJE VAN
    Geld groeit nu eenmaal niet aan de boom

Natuurlijk kan voeding niet al je problemen oplossen. Maar probeer het eens uit om te kijken wat voeding wél voor je kan doen. Met de bijna 50 snelle, eenvoudige en smakelijke recepten in dit boek kun je minimaal acht weken vooruit. Dit boek biedt je volop inspiratie, kennis en handige tips om snel lekkere en gezonde maaltijden te bereiden, voor elk moment van de dag. 

Meer informatie over dit boek

Weetjes over (h)eerlijk eten

Een handig naslagwerk voor iedereen die:

  • Aangeeft: “Als ik eerst maar een beetje snap waarom gezonde voeding zo belangrijk is en wat het met je gezondheid kan doen wordt ‘anders eten’ voor mij gemakkelijker”
  • Over recepten en ruim voldoende creativiteit beschikt om iets lekkers op tafel te zetten. En daarom niet zo zeer om meer recepten zit te springen maar juist de achtergronden en weetjes willen kennen
  • Door de bomen het bos niet meer zien en soms moedeloos worden van alle tegenstrijdige berichten. Ik heb geprobeerd in dit ‘Weetjes boek ‘wat orde op zaken te stellen. Niet omdat ik denk dat ik de waarheid in pacht heb maar door zowel positieve als negatieve zaken omtrent voedingsstoffen te benoemen. Het is misschien allemaal niet zo zwart/wit als ons wordt voorgeschoteld.
  • Meer wil weten over een van deze onderwerpen:
  1. Botontkalking,
  2. Anti-Aging door gezonde kooktechnieken,
  3. Cholesterol,
  4. Eiwitten en Aminozuren,
  5. Fytinezuur en andere anti-nutriënten,
  6. Fyto-oestrogenen,
  7. Granen, bejubeld en verguisd,
  8. Hoge Bloeddruk,
  9. Hormoonverstorende stoffen,
  10. Overgewicht,
  11. Jodium,
  12. Ontstekingen,
  13. Kiemen,
  14. Reiniging,
  15. Superfoods.

Meer informatie over dit boek