Lezing: Weet wat je eet als je chronisch moe bent

Zowel jonge als oudere mensen geven veelvuldig aan niet tevreden te zijn over hun energieniveau. Wat hoor je om je heen toch vaak de klacht, van zowel jonge als oudere mensen, dat hun energieniveau laag is. Niet fit, moeite met uit bed komen, niet herstellen na een inspanning, te moe om te bewegen, teveel schommelingen in hun energiepeil, vermoeider uit bed komen dan je erin gaat etc.

Ruim 60% van de bezoeken aan de huisarts hebben te maken met de klacht ‘vermoeidheid’. Niet altijd kan hiervoor een oorzaak worden gevonden. Ook bloedonderzoeken of andere onderzoeken wijzen niet altijd uit waar de vermoeidheid mee te maken heeft. Te vaak wordt er niet gedacht aan voeding en leefstijl als mogelijke oorzaak. Op zich niet zo vreemd: als je dagelijks ongeveer hetzelfde voedingspatroon hebt, verwacht je niet dat jouw klachten daar mee te maken hebben. Toch kunnen het hele alledaagse gewoontes en voedingsmiddelen zijn die jouw energie ondermijnen.

De verschillende factoren die belangrijk zijn voor jouw energieniveau komen aan bod tijdens de lezing

  1. De basis van je eten moet basisch zijn om optimaal fit door het leven te gaan. Ontdek hoe simpel het is om meer basisch te eten. 
  2. Een gezonde bloedsuikerspiegel is een must voor een stabiele stemming en energie. We zullen uitgebreid stilstaan bij koolhydraten, die je kunnen maken of breken wat betreft je energiehuishouding.
  3. Zowel het externe milieu als jouw interne milieu is heel belangrijk voor jouw energie en hormoonhuishouding. Ook hormonen kunnen immers een flinke spelbreker zijn als het gaat om jouw energie. Vaak denken we bij hormonen aan geslachtshormonen maar ook schildklierhormonen, stresshormonen, en hormonen die bij ontstekingen betrokken zijn kunnen de bottleneck zijn bij een tekort aan energie.
  4. Chronische stress kan je energieniveau flink ondermijnen. Juist dan is volwaardige voeding belangrijker dan ooit. Bij dit onderwerp ligt het accent op snel te maken maaltijden; tijdgebrek kan bijna niet de oorzaak zijn van ongezonde voedingsgewoontes.
  5. Je darmen en spijvertering zijn misschien wel je belangrijkste pijlers om je energie te ondersteunen. ‘Niet wat je eet maar wat je verteert komt je ten goede’. Als eten niet goed verteerd wordt kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor jouw energie. Tijdens de lezing zullen we stilstaan bij de basisvoorwaarden voor een gezonde spijsvertering
  6. MAAK ER EEN GEZOND FEESTJE VAN: Hoe je van tussendoortjes, borrelhapjes en andere feestgerechten ook een feest voor je energieniveau maakt. 

Hoewel deze lezing niet gericht is op vermoeidheid door chronische ziekten kan het juist bij chronische ziekten heel zinvol zijn om met bovenstaande factoren rekening te houden.

Informatie & inschrijven

Datum: 14 april 2018
Locatie: Dominicanen Klooster, Assendorperstraat 29, 8012 DE Zwolle (parkeerplekken op terrein Klooster, ook goed bereikbaar met openbaar vervoer)
Tijd: van 10.00- 13.30uur
Kosten: € 39.95 euro inclusief koffie/thee, een aantal hapjes en een lunch.

Klik hier om je aan te melden