Lezing: Alles draait om je hormonen

De ontregeling door chronische stress

In de lezing komen de (hormonale) consequenties van chronische stress aan bod: op je stemming, je slaap,je immuunsysteem, je schildklier, PMS & overgangsklachten, je spijsvertering etc.
Hoe doorbreek je de vicieuze cirkel van deze hormonale ontregelingen met behulp van voeding en leefstijl?

Alle functies in ons lichaam zijn ingesteld op rust en actie, inspanning en ontspanning, gas geven en remmen. Als we gezond willen zijn én blijven, moeten beide in balans zijn. Afwisseling tussen rust en actie is essentieel voor onze gezondheid. Helaas is in ons leven de balans tussen in- en ontspanning vaak verstoord. Veel mensen ervaren teveel stress in hun leven. Dat heeft nogal wat gevolgen voor je (hormonale) gezondheid, zoals je tijdens deze lezing zult ontdekken. Om tijdens stress meer energie vrij te spelen om te overleven, worden functies die niet rechtstreeks met overleven te maken hebben op een laag pitje gezet. Denk bijvoorbeeld aan ons immuunsysteem, huidfuncties, wondgenezing, slapen, voedselvertering en de aanmaak van antioxidanten en neurotransmitters. Als stress een lange tijd aanhoudt, heeft dit verstrekkende gevolgen voor onze totale gezondheid.

Natuurlijk kunnen we de veroorzaker van onze stress niet rechtstreeks beïnvloeden, je zult maar ineens mantelzorger erbij worden, je baan dreigen te verliezen of wat dan ook. Maar de manier waarop je jezelf door een stressvolle periode heen loodst om de verstrekkende gevolgen van chronische stress in goede banen te leiden: daar kun je met voeding en leefstijl wel invloed op uitoefenen. Het is maar dat je het (w)eet!

Inhoud lezing

  • Wat verstaan we eigenlijk onder stress?
  • Wat zijn de hormonale consequenties van chronische stress op PMS, je stemming, overgewicht, immuunsysteem, schildklier, spijsvertering, overgangsklachten, slaap etc.
  • Waarom vermoeidheid en stemmingsproblemen logisch zijn bij chronische stress. 
  • Hoe doorbreek je de vicieuze cirkel van de (hormonale) ontregeling door stress?
  • Leefstijl factoren en stress.
  • Wat hebben lichaam en brein minimaal nodig aan specifieke voedingsstoffen nodig in tijden van stress?
  • (Voeding)tips om ondanks stress het optimale uit je nachtrust te halen.
  • Welke voedingsmiddelen werken stress verhogend? Of zorgen dat de gevolgen van stress verstrekkende (hormonale) gevolgen kunnen hebben?
  • Wat zijn de consequenties van burn-out of vergelijkbare klachten en hoe kun je met voeding hier aan werken?
  • Handige tips: wat eet je juist wel of niet als ontbijt en als tussendoortje aan het eind van de ochtend/middag?
  • Hoe kun je, juist als tijd jouw grote struikelblok is, toch met simpele en snelle tot zeer snelle tips iets gezonds op tafel zetten/mee nemen naar je werk?

Informatie & inschrijven

Datum: 28 oktober 2017
Locatie:Dominicanen Klooster, Assendorperstraat 29, 8012 DE Zwolle

Tijd: van 10.00- 13.15 uur
Kosten: 34,95 euro inclusief koffie/thee en een aantal hapjes

Opgave kan via deze link

Klik hier om je aan te melden